Meta, selskabet bag Facebook, Threads, Instagram og Whatsapp, har besluttet at lukke værktøjet CrowdTangle.
Det skriver Meta selv i en meddelelse.
"CrowdTangle var et offentligt indbliksværktøj fra Meta til at udforske offentligt indhold på sociale medier. Fra og med den 14. august 2024 er CrowdTangle ikke længere tilgængeligt," skriver techgiganten.
CrowdTangle blev brugt til at tracke mis- og desinformation online på sociale medier samt observere online trends.
Meta – dengang navngivet Facebook – købte CrowdTangle tilbage i 2016.
Beslutningen om at lukke værktøjet har vakt kritik fra forskere, journalister, myndigheder og andre organisationer, som benyttede værktøjet til at overvåge falsk information på sociale medier.
Det skriver nyhedsbureauet AP.
"Denne beslutning bringer væsentlige tilsynsmekanismer før og efter valget i fare og underminerer Metas gennemsigtighedsbestræbelser i denne kritiske periode, og på et tidspunkt, hvor social tillid og digitalt demokrati er alarmerende skrøbeligt," står der i et åbent brev til Meta fra en række amerikanske NGO’er, universiteter og organisationer.
EU-Kommissionen har også indledt en undersøgelse af, hvorvidt beslutningen om at lukke værktøjet er i strid med lovpakken Digital Services Act (DSA), som omhandler, at store digitale platforme skal have styr på sit indhold.
CrowdTangle har netop hjulpet til at kunne finde skadeligt indhold, og EU-Kommissionen betvivler, hvorvidt en ny løsning ville kunne gøre dette i samme grad.
Techgiganten foreslår, at brugere erstatter værktøjet med Metas indholdsbibliotek og API.
"Metas indholdsbibliotek og API for indholdsbibliotek leverer nyttige data af høj kvalitet til forskere. Metas indholdsbibliotek er designet til at hjælpe os med at opfylde nye lovgivningsmæssige krav til datadeling og gennemsigtighed og samtidig opfylde Metas strenge standarder vedrørende beskyttelse af personoplysninger og sikkerhed," skriver Meta.