Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

Overblik: Så mange sager kører Danmark og Europa-Kommissionen mod Meta

Tre på stribe - det er indtil videre billedet på de verserende sager, som Europa-Kommissionen kører mod tech-giganten Meta, der blandt andet står bag Facebook og Instagram.

Meta, moderselskabet bag både Facebook og Instagram, har flere verserende sager kørende mod sig.

Sagerne drejer sig om overtrædelser af både forordningen om digitale tjenester (DSA) og forordningen om digitale markeder (DMA).

I alt er tre formelle procedurer blevet indledt mod Meta i år alene, som led i EU's bestræbelser på at regulere tech-giganterne og beskytte brugernes rettigheder.

Det skete i perioden marts, april og maj.

Det fremgår af et svar, som erhvervsminister Morten Bødskov (S) har givet til Udvalget for Digitalisering og It.

Marts 2024: Betalingsmodel og dataindsamling
Den første sag blev indledt 25. marts og handler om Metas potentielt manglende overholdelse af DMA’en.

Undersøgelsen fokuserer på Metas betalingsmodel, hvor brugere enten skal betale for tjenesten eller tillade dataindsamling.

DMA’en kræver, at gatekeepere indhenter samtykke fra brugerne, hvis de ønsker at kombinere eller bruge persondata på tværs af tjenester.

Undersøgelsen fokuserer især på Metas beslutning om at udfase deres valgovervågningsværktøj "CrowdTangle" og om Meta sikrer forskere og journalister adgang til data.

Desuden ser Kommissionen nærmere på Metas mekanismer til at markere ulovligt indhold og deres interne klagesystem for indholdsmoderering.

Her undersøges det, om Meta overholder DSA’s forpligtelser vedrørende risikovurdering og -reduktion, design af platforme, og aldersbekræftelsesværktøjer.

Kommissionen vil også vurdere, om Meta har taget tilstrækkelige foranstaltninger for at sikre mindreåriges privatliv og sikkerhed, især gennem standardindstillinger for privatliv og design af anbefalingssystemer.

Nationale foranstaltninger i Danmark

Selvom de konkrete sager primært er initieret af Europa-Kommissionen, spiller danske myndigheder en vigtig rolle i overvågningen og håndhævelsen af EU-lovgivning på området.

I Danmark er det Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der er udpeget som national koordinator for digitale tjenester og digitale markeder.

Denne instans arbejder tæt sammen med Kommissionen for at sikre, at de europæiske regler overholdes.