I november lancerede Facebooks moderselskab, Meta, en ny abonnementsløsning.
Sammen med løsningen fulgte også et valg med blot to muligheder: Brugeren kunne enten samtykke til, at Meta kunne anvende deres persondata, eller betale 75 kroner om måneden.
Men ifølge nyhedsbureauet Reuters mener EU-Kommissionen, at det skarptskårne tilbud bryder med den nye forordning om digitale markeder, Digital Markets Act, som skal sikre, at de allerstørste tech-selskaber ikke misbruger deres dominerende markedsposition.
Det betyder, at Meta risikerer en milliardstor bøde på op til 10 procent af selskabets globale omsætning fra EU-Kommissionen.
EU:Brugerne bliver presset
Meta indførte oprindeligt løsningen for at imødegå kravene fra EU’s nye Digitale Service Act og Digital Markets Act.
Men ifølge Reuters er det EU-Kommissionens opfattelse, at Meta med sine to valgmuligheder i praksis presser brugerne til at samtykke og samtidig undlader at forsyne brugerne med en mindre personaliseret version af Metas sociale netværk.
“Vi ønsker at give borgerne mulighed for at tage kontrol over deres egne data og vælge en mindre personaliseret annonceoplevelse,” siger EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager i en skriftlig meddelelse.
Sagen skal senest 25. marts 2025 afgøres af EU-Kommissionen.