Meta sender endnu en løsning på pension. Denne gang er det selskabets augmented reality-platform Spark AR Studio, der bliver lukket ned.
Tjenesten bliver brugt af indholdsskabere på Metas tjenester Facebook og Instagram til at lave opslag med særlige AR-effekter.
Disse influencere og SoMe-afdelinger må dog snart ud at finde et nyt produkt. Meta lukker nemlig for Spark allerede 14. januar 2025.
Det sker efter en grundig vurdering, meddeler selskabet i et blogindlæg.
”Dette betyder, at Augmented Reality (AR)-effekterne bygget af tredjeparter – inklusive brands og vores bredere fællesskab af AR Creators – ikke længere vil være tilgængelige fra denne dato,” meddeler Meta.
Lukningen af Spark sker for at øge fokus på Metas andre satsninger.
”Denne beslutning er en del af vores større bestræbelser på at prioritere de produkter, som vi mener bedst vil opfylde de fremtidige behov hos både vores forbrugere og erhvervskunder. Vi er forpligtet til at gøre denne overgang så smidig som muligt,” meddeler Meta.
Metas største satsning for tiden er helt klart generativ AI og sprogmodeller, så det må forventes, at det er disse områder, der skal opprioriteres.
Brugere af Spark og Metas tredjeparts AR-effekter, kan fortsætte med at bruge disse værktøjer på tværs af Metas sortiment af apps indtil den 14. januar 2025.
Tegner sig en tendens
Med lukningen af Spark begynder der at tegne sig et mønster af, at Meta for tiden lukker tjenester, selvom de bliver brugt for at satse på AI.
Blandt andet har Meta annonceret, at Workplace by Facebook lukker ned i 2025. Workplace er en platform for virksomheder, hvor medarbejderne kan kommunikere med hinanden. Designet ligner Facebook en hel del.
Dertil har Meta også lukket værktøjet CrowdTangle, som blev brugt til at få indblik i spredning af fake news og andet indhold, der skulle holdes øje med. Denne beslutning har vakt kritik fra forskere, journalister, universiteter, NGO’er og EU-Kommissionen. CrowdTangle lukkede 14. august i år.