Artikel top billede

(Foto: Rambøll)

Rambøll har 18.000 ansatte i hele verden: Sådan har selskabets top-CIO Thomas Angelius skabt en slagkraftig it-organisation

Da Thomas Angelius blev ansat som CIO i Rambøll var nogle forretningslederne usikre på, hvad it-organisationen bidrog med. Men siden 2018 har han sat skik på organisation, der nu er blevet mindre og fordelt på færre lokationer.

It-organisationen var fragmenteret, teknologien gammeldags og dialogen mellem it og forretning fungerede dårligt.

Sådan beskriver Rambølls CIO Thomas Angelius den organisation, som han overtog, da han i 2018 blev sat i spidsen for it-området i den danske ingeniørvirksomhed.

En af de første beslutninger, som Thomas Angelius gennemførte, var derfor at iværksætte et massivt ryk mod skyen.

“Rambøll har 250 kontorer over hele verden, og når du kom rundt på dem, stod der servere overalt. Det var dyrt og dårligt for klimaet, og sidst men ikke mindst var det upraktisk, når du er en global organisation, hvor ingeniører fra hele verden skal samarbejde med hinanden på tværs af kontorer og landegrænser,” siger han.

Udover mere fokus på cloud satte Thomas Angelius sig for at samle it-organisationen på færre lokationer. Rambøll er gennem de seneste år vokset gennem en lang række opkøb rundt omkring i verden, og ved hvert opkøb er der fulgt en lokal it-organisation med.

Det betød, at ressourcerne i den samlede it-organisation ikke blev udnyttet optimalt.

“På det tidspunkt havde vi mange små it-organisationer, som var spredt ud over mindst 25 forskellige lokationer. De var alle dygtige hver især, men det kan være svært at få arbejdet til at fungere optimalt, hvis vi alle sidder i små grupper forskellige steder på kloden,” siger Thomas Angelius.

Nedlagde enheder

Derfor nedlagde Thomas Angelius en lang række af de små lokale it-enheder.

“Det betyder, at vi i stedet for mange små enheder i dag har en stor leveranceorganisation i Danmark, Indien og så en enkelt lidt mindre i Nordamerika,” siger han.

Thomas Angelius tilføjer, at Rambøll for nylig har indgået en outsourcing-aftale med den indiske it-leverandør TCS, hvilket har medført en betydelig reduktion i antallet af it-ansatte i koncernen og en yderligere strømlining af organsiation.

“TCS overtog i foråret 300 driftmedarbejdere. Lige nu er vi derfor 140 ansatte i it-organisationen, men for blot en måned siden var vi altså 450,” siger han og uddyber:

“Partnerskabet med TCS er et kæmpestort strategisk projekt, som kommer til at påvirke hele forretningen i mange år. Det er med til at sikre, at Rambøll kan fortsætte med at vokse, fordi TCS kan skalere hurtigere, end vi kan.”

Mere slagkraftig organisation

Tiltagene har gjort it-organisationen mere slagkraftig og bedre i stand til at understøtte Rambølls forretning.

Dermed har de også hjulpet Thomas Angelius med at løse den sidste af de tre udfordringer, nemlig at styrke dialogen mellem forretningen og it-organisationen.

“Dialogen med forretningen var ikke særligt god, og der var ganske enkelt en del forretningsledere, der var usikre på, hvad vi egentlig kunne levere til dem,” siger han.

Thomas Angelius har derfor etableret en række ledelsesgrupper, hvor it-afdelingen mødes med forretningslederne i Rambøll og diskuterer, hvad it-afdelingen skal prioritere.

“Det handler om at blive enige om retningen, men også om at forretningen føler sig trygge ved, at vi arbejder for at sikre, at de får succes,” siger han.

Karrieren begyndte i Nationalbanken

Thomas Angelius er en ud af i alt fem nominerede til Årets CIO 2024. Han er uddannet cand.polit fra Københavns Universitet, og karrieren begyndte hos Nationalbanken i 1994.

Først som økonom og senere som projektleder, hvor han for første gang fik mulighed for at arbejde med it.

“Som mange andre i min generation kom jeg til at beskæftige mig med it via et stort forandringsprojekt,” forklarer han.

Efter mere end otte år hos Nationalbanken fik han et job som it-projektleder hos PFA. I 2005 blev han ansat hos Novo Nordisk først som it-projektleder, og da han i 2018 stoppede, var han vicedirektør for digital innovation.

“På det tidspunkt havde jeg været i nærmest alle dele af Novo Nordisk it, men jeg havde fået lyst til at prøve at blive CIO. Hos Novo Nordisk fik jeg et perspektiv på vækst og lærte, hvor afgørende det er at rekruttere dygtige mennesker til it-organisationen, hvis du vil udrette noget ambitiøst,” siger han

Brug for masser af computerkraft

Hos Rambøll skal it-organisationen servicere Rambølls 18.000 ansatte på verdensplan, hvoraf 4.500 sidder i Danmark.

Mange af de ansatte er ingeniører, der har brug for store mængder computerkraft til at gennemføre rendering eller klimamodeller.

“De mest avancerede løsninger, som vi leverer til vores kunder, kræver i dag også super avanceret teknologi,” siger han.

Det betyder også, at selvom it-afdelinger ofte foretrækker at levere standardiserede løsninger til hele firmaet, så er det ikke altid muligt hos Rambøll.

“Kunsten er at finde den rette balance mellem standardisering og differentiering. Nogle af vores ingeniører har brug for særligt avancerede cloud-løsninger, mens andre har brug for at foretage computationel design af forskellige strukturer. Det kræver meget stor regnekraft, som ikke kan køre på vores standard-pc’er,” siger han.

Beregningstunge opgaver

I det hele taget er de opgaver, som løses hos Rambøll, kendetegnet ved at være meget beregningstunge.

“Det kan tage mere end et døgn at beregne styrken på konstruktioner. Det betyder, at der står nogle store servere i mere end 24 timer og regner på det. Men hvis man så foretager en ændring, skal den stå og regne på det i endnu et døgn,” siger han.

Her forestiller Thomas Angelius sig, at Rambølls ingeniører i fremtiden kan bruge generativ kunstig intelligens som en del af processen.

“Det vil kunne gøre designprocessen mere dynamisk, hvor den kunstige intelligens vil kunne komme med en række udkast, og man kun behøver at regne på den sidste version,” siger han.

Rambøll har købt 300 licenser til Microsofts Copilot, som medarbejdere kan låne, hvis de er i gang med et projekt, hvor det vil være relevant. Samtidig har de hos Rambøll udviklet en intern chatbot, RamGPT, der søger i selskabets egne data om tidligere projekter.

“Det gør vores vidensdeling mere effektiv. Vores ingeniører ved i sagens natur ikke, hvad alle deres kolleger tidligere har lavet, så det er en måde at stille den viden bredt til rådighed,” siger han.

På længere sigt forklarer Thomas Angelius, at brugen af denne type kunstig intelligens-løsninger skal være en fast integreret del af arbejdsgangene for alle Rambøll-medarbejdere.

“Vi skal også derhen, hvor det er helt naturligt at bruge data til at skabe nye forretningsmuligheder, og hvor det er en selvfølge for alle vores medarbejdere at bruge kunstig intelligens,” siger han.



Husk: Er du CIO eller i en tilsvarende stilling skal du sætte kryds i kalenderen 6. juni, hvor vi fra klokken 14:00 kårer vinderen på BLOX midt i København.

Læs mere om programmet på den spændende dag og om hvordan du tilmelder dig her