Artikel top billede

(Foto: Topdanmark)

Han er en af Danmarks bedste CIO’er: Topdanmarks Kasper Tjørntved Davidsen står i spidsen for digitale transformationer til milliarder af kroner

Nomineret til Årets CIO 2024: Kasper Tjørntved Davidsens største opgave lige nu er en gigantisk kernesystemkonsolidering i milliardklassen hos Topdanmark. Derudover er forsikringsselskabet i gang med en stor AI-satsning og et byggeri af et datacenter. Det er blandt andet stort nyt på vej om chatbotten TopGPT.

Forsikringsselskab Topdanmark er i gang med en stor digital transformation med flere aspekter.

Den allerstørste og vigtigste opgave, som tager mest tid for Topdanmarks CIO Kasper Tjørntved Davidsen, er selskabets store igangværende kernesystemskonsolidering. Projektet som hedder NytLand er en investering på til tre milliarder kroner og blev sat i søen i 2018.

”Det er et mangeårigt projekt, som påvirker alle i Topdanmark – alle vores kundevendte medarbejdere, backend-medarbejdere, alle i it-afdelingen og vores gode partnere i økosystemet.”

Sådan siger Kasper Tjørntved Davidsen i forbindelse med, at han er nomineret til prisen Årets CIO 2024. Og CIO’en fortsætter:

”Det er en totaltransformation af hele motoren i Topdanmark. Så det tager en meget stor del af min tid, og det er ubetinget det vigtigste, vi laver lige nu.”

Projektet består i, at syv kernesystemer skal konsolideres til et system ved navn Guidewire, og i den forbindelse skal millioner af linjer kode ligeledes blive til standardkode i Guidewire.

Der er endnu ikke sat en specifik slutdato på, men projektet kommer til at tage nogle år endnu, lyder det.

Et enormt analysearbejde

Kasper Tjørntved Davidsen fortæller, at der har ligget et enormt forarbejde bag valget af Guidewire som platformen, der skal være med til at drive Topdanmark ind i fremtiden.

Dertil skal der en stor indsats til for at rykke over på et standardsystem.

”Når man går over til en standardplatform, er man nødt til at være sikker på, at man går til standard, for hvis man begynder at specialisere og skræddersy standardplatformen, så bliver det rigtig dyrt. Man skal holde sig til at konfigurere,” lyder det fra CIO’en.

Hvis der skal afviges fra standardløsningen, er det nemlig en konstant overvejelse af, hvornår man skal behandle noget anderledes.

”Det er hele tiden en afvejning mellem om, man skal udvikle en specialiseret løsning, der ikke er standard, eller om man må forstyrre en kunde, der har specialiserede servitutter. Men vi går ekstremt langt for at sikre, at vores kunder kun oplever forbedringer,” siger han.

Målet med NytLand er at det digitale landskab skal være langt mere effektivt, og at det skal hurtigere at skabe nye ydelser og services, så vejen fra idé til produkt bliver kortere.

Kunstig intelligens er en storsatsning

Et andet område, der satses tungt på hos Topdanmark, er kunstig intelligens, som blandt andet kan ses ved selskabets nye kunderettede chatbot TopGPT.

”Noget andet af det vigtigste, vi har sat i søen, er vores generative AI-satsning, TopGPT. Den har vi som virksomhed en kæmpe forventning til,” siger Davidsen.

Kunstig intelligens skal både føre til effektivisering internt i virksomheden og skabe bedre kundeoplevelser.

Det er tre søjler i Topdanmarks AI-satsning:

  • Den første er Copilots til internt brug.

  • Den anden er TopGPT rettet mod kunderne.

  • Den tredje er at skue ud i horisonten og se, hvad AI i fremtiden kan betyde for selskabet.
Der er TopGPT er ude som en offentlig beta, men der er allerede nyt på vej om chatbotten.

”Nu er vi allerede i gang med at finde ud af, hvordan TopGPT 2.0 skal se ud,” siger Topdanmark CIO’en og fortsætter:

”Den robot skal ind i vores app, så vi kan aflevere et komplet økosystem til vores kunder gennem mobiltelefonen.”

Det handler ifølge ham om at holde og drive momentum inden for AI.

TopGPT 2.0 kommer til at starte fra bunden af ren teknologisk, hvor Topdanmark bygger en helt ny chatbot.

”Det fantastiske med AI er, at desto mere du lærer, desto flere muligheder ser du.”

”Vi ser allerede nu et hav af forbedringspotentialer til vores nuværende model. Det er alt fra, hvordan vi prompt engineerer, til arkitekturen, til hvordan den bliver bedre i stand til at benytte flere modeller, samt hvordan den bedre kan understøtte både internt og eksternt i forretningen,” lyder det.

Det kan blandt andet være ved at benytte den nye danske sprogmodel, som et konsortium er blevet enige om at skabe.

Skabelsen af TopGPT 2.0 skal ifølge Kasper Tjørntved Davidsen bibeholde Topdanmarks forspring inden for AI-implementering i branchen.

”Lige nu er der mange, der er ved at finde ud af, hvordan de kommer i gang med det her. Vi vil gerne bruge vores erfaring til at blive endnu bedre,” lyder det.

Version 2.0 af chatbotten skal både kunne benyttes eksternt af kunder og internt af medarbejdere. Og der er store forventninger til den kommende version.

”Når man ser på mange produktlanceringer, er der ekstrem stor værdiskabelse mellem version 1 og version 2. Nogle gange en større værdiskabelse, end der skete, da version 1 blev skabt, fordi der er blevet bygget så meget viden op, og det ville være en skam ikke at arbejde videre med den,” siger Tjørntved Davidsen.

Han fortæller også, at overgangen skal være fra version et til to skal være glidende, så kunderne ikke bemærker det.

”Det skal være Smooth. TopGPT kører 24/7/365, og vi kan se, hvordan kunderne tager løsningen til sig, og derfor skal den altid være oppe. Den er blevet mission critical,” siger han.

Det er også et mål, at chatbotten inden for en overskuelig fremtid skal kunne svare på spørgsmål om betaling.

Udover de interne copilots, som virksomheden bruger og chatbotten, der er i gang med at blive forbedret, er Topdanmarks tredje søjle inden for AI som nævnt fremtidsperspektiver.

”Her gør vi os konceptuelle tanker om fremtidens interaktion med kunderne. Vi implementerer ikke noget af det på nuværende tidspunkt, men vi tænker på teknologi som AGI, digitale avatars samt tekst-til-tale – og tale-til-tekst med de store sprogmodeller,” siger han.

Byggeri af datacenter

Endelig er Topdanmark i gang med byggeriet af et datacenter i Ballerup, som skal understøtte den digitale udvikling.

”Det er fundamentalt for Topdanmark for at skabe det teknologiske fundament for en stabil og sikker drift, som kan understøtte vores teknologiske ambitioner,” lyder det fra CIO’en og fortsætter:

”Vi kobler på det direkte for at komme ud af gamle systemer og gamle infrastruktur. Og vi sætter rammerne for, hvordan vi skal udvikle os i alle aspekter af de teknologiske søjler i Topdanmark.”

Datacentret skal sikre styrket netværkssegmentering, styrket workload-segmentering, opdateret hardware og forbedret sikkerhed.



Husk: Er du CIO eller i en tilsvarende stilling skal du sætte kryds i kalenderen 6. juni hvor vi fra klokken 14:00 kårer vinderen på BLOX midt i København.

Læs mere om programmet på den spændende dag og om hvordan du tilmelder dig her