I 2021 blev danske Peter Cabello Holmberg ansat som CIO for den finske industrikoncern Fiskars.
Han blev ansat midt under corona-nedlukningerne, og derfor gik der flere måneder, før han første gang kunne besøge den finske it-organisation.
Da han endeligt trådte ind i Fiskars' nu tidligere hovedkvarter, fandt han it-organisationen for enden af en lang korridor.
Her sad hans folk i mørke lokaler med små vinduer, slidte møbler og maling, der var ved at falde ned af væggene.
“Det var en udsultet organisation," siger han til Computerworld og fortsætter:
"Den bar præg af, at der tidligere havde været fokus på besparelser udelukkende for besparelsernes skyld, og hvor medarbejderne først blev spurgt, når beslutningerne allerede var taget. I dag har vi i et nyt hovedkvarter en hel etage, hvor vi har fået nedbrudt siloerne og skabt rum for, at it og forretningen kan mødes."
It-organisationen skulle repositioneres
Da han tiltrådte i jobbet, var det helt afgørende for ham at udvikle en ny strategi, der, som han formulerer det, "skulle repositionere teknologiens rolle i koncernen".
Organisationens fokus skulle udvides til ikke længere blot at dreje sig om backend og ERP.
“Derfor har jeg rekrutteret 80 nye folk, der har fokus på online, digital markedsføring, data og analytics. Kompetencer, der ikke tidligere fandtes i it-organisationen,” siger han.
Omstillingen betød også, at han i første omgang måtte tage nogle svære beslutninger. For Peter Cabello Holmberg skulle selv finde de besparelser, der muliggjorde de nye investeringer i organisationen.
Beslutningerne blev mødt med en vis skepsis blandt nogle af hans medarbejdere, fortæller han.
“Jeg forklarede dem, at det handler om at skabe mulighed for, at vi kan geninvestere i it-organisationen. Men mange af vores folk var så vant til besparelser, at ikke alle troede på det. Men da vi senere gik ud og ansatte en masse nye folk, kunne de godt se, at jeg mente det alvorligt,” siger Peter Cabello Holmberg.
Kan vinde for anden gang
Peter Cabello Holmberg er en af de fem nominerede til prisen som årets CIO.
Vinder han prisen i år, vil det betyde, at han gentager kunststykket fra 2020, hvor han vandt prisen som Årets CIO for sit arbejde i den danske smykkegigant Pandora.
Ligesom hos Pandora har han også hos Fiskars en kombineret CIO og CDO (Chief Digital Officer, (red.)-rolle.
Og selvom det er to forskellige forretninger, kan han hos Fiskars trække på en lang række af de erfaringer, som han har gjort sig hos Pandora.
“Der er flere lighedspunkter mellem selskaberne. Pandora har et meget stærkt brand, og Fiskars ejer også en lang række stærke brands.”
“Det betyder, at der var en række tiltag, som vi nærmest kunne copy/paste fra Pandora, men som vi bare kunne gøre endnu hurtigere,” siger han.
Vidste at tiltagene ville virke
Peter Cabello Holmberg forklarer, at den digitale transformation hos Fiskars blev gennemført på 15 måneder, mens den tilsvarende transformation hos Pandora tog lidt mere end to år.
“En del af årsagen til, at vi kunne gøre det hurtigere, var, at jeg havde prøvet det før og vidste, at tiltagene virkede,” siger han og uddyber:
“I begge tilfælde har vi blandt andet gennemgået leverandørlandskabet, kompetencerne i organisationen, organisationsstrukturen, lokationerne, licensmodellerne og vurderet, om skyen giver mening for os.”
Et af de helt konkrete effektiviseringstiltag hos Fiskars har bestået i at rydde op i et meget fragmenteret partnerlandskab. Her blev en lang række af små partnere erstattet af én stor strategisk partner – HCL.
“På den måde hentede vi en besparelse på 25 procent,” siger han.
Et finsk ikon
Det er ikke en hvilken som helst koncern, som Peter Cabello Holmberg er trådt ind i.
For som CIO hos Fiskars er han med til at videreføre en flere hundrede år lang tradition for innovation og udvikling hos en virksomhed, der er hele 268 år ældre end nationen Finland.
“Fiskars er et ikon i Finland og landets ældste virksomhed. I år fejrer Fiskars 375-års jubilæum, og gennem årene har virksomheden været med til at inspirere andre virksomheder til at omfavne ny teknologi,” fortæller Peter Cabello Holmberg.
Selskabet blev stiftet som en lille smedje i den lille landsby Fiskars, knap 100 kilometer vest for hovedstaden Helsinki.
I smedjen blev der i begyndelsen produceret søm og hakker. Senere begyndte Fiskars at producere dampmaskiner og jordbrugsmaskiner, mens de fleste danskere sandsynligvis kender selskabet bedst for den ikoniske ergonomiske orange saks, der kom på markedet i 1967 og er en uomgængelig del af selskabets nyere historie.
“Koncernens historie og de seneste års udvikling betyder også, at det er forholdsvis let for os at rekruttere folk i Finland,” fortæller Peter Cabello Holmberg.
Ejer flere danske brands
I de seneste år har Fiskars dog også opkøbt en lang række nordiske forbrugerbrands, heriblandt flere ikoniske danske brands som Royal Copenhagen, Georg Jensen og Raadvad.
Samtidig havde Fiskars' topchef Nathalie Alström fået udstukket en helt konkret opgave om at løfte koncernens direkte salg til forbrugerne.
“Vi var ikke gode til at drive vores direkte salg til forbrugerne, men siden jeg kom, er vores salgskanal til forbrugerne vokset med 15-20 procent hvert år,” siger han.
Det skyldes ifølge Peter Cabello Holmberg en lang række forskellige indsatser, hvor der er taget ny teknologi i brug, og hvor forbedret digital markedsføring har været med til at løfte trafiktal og konverteringsrater.
Men it-organisationens succes har også været med til at løfte organisationens indflydelse internt i Fiskars.
“Vores resultater betyder, at der bliver lyttet endnu mere til os nu, og vi har derfor også været med til at påvirke, hvad der sker uden for it. Vi har eksempelvis været med til at definere, hvilke roller og kompetencer der skal være til stede inden for salg og e-commerce inden for de enkelte brands,” siger han.
Ingen dansk mafia
Da Computerworld taler med Peter Cabello Holmberg, er det på en telefonforbindelse fra Helsinki, hvor han som udgangspunkt er på besøg af flere dages varighed to gange om måneden.
Som nytilkommen udlænding kunne det være fristende for Peter Cabello Holmberg at hente en masse velkendte ansigter ind, som han har arbejdet med før.
Men det har han været meget påpasselig med ikke at gøre, forklarer han.
“Jeg har kun rekrutteret en enkelt person, som jeg kendte perifert i forvejen. Det har jeg været meget opmærksom på. Folk skulle ikke føle, at det pludselig var en dansk mafia, som rykkede ind og ville ændre på det hele,” siger han.
Direkte i sin kommunikation
En beslutning, hvis visdom han er blevet bekræftet i, efter at det er gået op for ham, at selvom der blot er 890 kilometer i fugleflugtslinje mellem København og Helsinki, så er der alligevel klare kulturforskelle mellem de to nordiske lande.
“Jeg er meget direkte i min kommunikation, også efter danske forhold, og det er der nok især nogle folk i Finland, der slår sig på. Det var jeg ikke så opmærksom på i starten, men det er jeg opmærksom på i dag,” siger han.
Samtidig har han også erfaret, at man i Finland skal gøre en lidt større indsats for at komme ind under huden på medarbejderne.
“Folk svarer ofte i meget korte sætninger. Det er ja eller nej, og derfor skal du gøre en lidt større indsats for at lære folk at kende end i Danmark. Især når du skal gennemføre større forandringer,” siger han.
De fire andre nominerede til Årets CIO er Kasper Tjørntved, CIO i Topdanmark, Martin Wood, CIO i Domstolsstyrelsen, Rasmus Brogaard Hede, CIO DI, og Thomas Angelius, CIO i Rambøll.
Husk: Er du CIO eller i en tilsvarende stilling skal du sætte kryds i kalenderen 6. juni hvor vi fra klokken 14:00 kårer vinderen på BLOX midt i København.
Læs mere om programmet på den spændende dag og om hvordan du tilmelder dig her