SAS Institute har i 2004 udbygget sit forspring som den suverænt største leverandør i Danmark af systemer til ledelsesinformation, business intelligence, viser selskabets egne tal.
Og inden året 2005 er omme, vil konkurrenterne være yderligere distanceret, spår markedsdirektør Jim Nielsen fra SAS Institute.
-Jeg synes da, det er imponerende, at vi kan præstere en vækst, der ligger fem procent højere end markedsgennemsnittet, når vi er på et højt niveau i forvejen, siger Jim Nielsen.
Han læser en vækst i egne ordrebøger på 13 procent i 2004 og har gransket analyser, der peger på en vækst på otte procent, deraf forskellen på de fem procentpoint.
Undgår kamp
Distanceringen af konkurrenterne kan imidlertid meget let være endnu højere, end direktøren regner med. Hvis ellers hans egne tal holder stik.
De otte procent lader i hvert fald til at være højt sat, vurderer analysehuset IDC, der senest har vurderet væksten i Danmark på omkring 4,5 procent for 2004.
Analysen er ikke af nyere dato, og væksten har ligget på lavere niveau end forventet i Europa. Det er også smittet af i Danmark. Prognosen er derfor på vej til at blive opdateret med nedskrivning af vækstprognoserne.
SAS Institute A/S | Årsregnskab | |
Millioner kroner | 2004 | 2003 |
Omsætning | 343,3 | 344,8 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 0,8 | 10,5 |
Resultat før skat | 3,2 | 13,2 |
Resultat | 1,7 | 8,7 |
Egenkapital | 37,3 | 35,6 |
Antal ansatte | 236 | 238 |
Analysehusene har peget på stort potentiale, og konkurrenterne vil hellere end gerne ind og spise af SAS Institutes markedsandel, der angivelig er omkring de 45 procent.
Samtidig ruster udbyderne af ERP-systemer sig med stadig flere overlap mod de specialiserede business intelligence systemer.
Alligevel forventer markedsdirektør Jim Nielsen vækst i ordrebøgerne på de standardiserede business intelligence systemer på mellem 15 og 16 procent i 2005.
Væksten for 2004 kan dog ikke læses af det netop offentliggjorte regnskab fra SAS Institute i Danmark.
Omsætningen er stort set uændret, men det skyldes ifølge markedsdirektøren, at der er indgået mange ordrer i fjerde kvartal, og det slår først igennem i regnskabet for 2005.