Meta Platforms, moderselskabet bag Facebook, får nu besked på at stramme op på brugen af persondata til målrettet reklame efter en skelsættende afgørelse fra EU-Domstolen.
Fredag dømte domstolen nemlig til fordel for den østrigske privatlivsaktivist Max Schrems, som har udfordret Metas brug af personlige oplysninger indsamlet fra Facebook-brugere.
Sagen blev indledt, da Schrems klagede over at have været udsat for målrettet reklame baseret på Facebooks behandling af hans persondata.
Den østrigske domstol sendte sagen videre til EU-Domstolen i Luxembourg for afklaring, hvor det blev slået fast, at Facebook ikke uden videre kan bruge al den indsamlede persondata til reklameformål uden tidsbegrænsning og uden hensyn til, hvilken type data der er tale om.
Afgørelsen bygger på EU’s GDPR-regler, som blandt andet kræver dataminimering. Det vil sige, at virksomheder kun må indsamle og behandle persondata, der er nødvendige for et bestemt formål.
Schrems’ advokat, Katharina Raabe-Stuppnig, hilste afgørelsen velkommen og pointerede, at kun en lille del af Metas datagrundlag fremover vil kunne bruges til reklame, selv hvis brugerne giver samtykke.
Hun understregede også, at afgørelsen vil få betydning for alle online reklamevirksomheder, der ikke har stramme sletningsprocedurer på plads.
Schrems har flere gange ført sager mod Meta for brud på GDPR.
Meta har investeret fem milliarder euro i privatliv
Meta har svaret på afgørelsen ved at understrege, at virksomheden har investeret over fem milliarder euro i at integrere privatlivsbeskyttelse i deres produkter.
"Alle, der bruger Facebook, har adgang til en bred vifte af indstillinger og værktøjer, der giver folk mulighed for at styre, hvordan vi bruger deres oplysninger," udtaler en talsmand for Meta til nyhedsbureauet Reuters.
Desuden hævder Meta, at de ikke bruger sensitive data til personaliserede reklamer, og at brugerne har adgang til en række værktøjer til at styre, hvordan deres information bruges.