Som bruger af Instagram og Facebook i Danmark og resten af Europa vil du i løbet af de næste dage blive bedt om at tage stilling til et spørgsmål om, hvilken type annoncer du i fremtiden ønsker at blive mødt af.
Her skal du ifølge Wall Street Journal tage stilling til, om du ønsker at se annoncer, der er skræddersyet til netop dig, eller om du ønsker mindre personaliserede annoncer.
Det valg, du som bruger træffer, kan få stor indflydelse på Metas indtjening, som i høj grad kommer fra selskabets evne til at levere ekstremt målrettede annoncer.
Kommer efter EU-pres
De nye annonce-muligheder er et led i EU’s forsøg på at regulere tech-giganter som Meta, og her ønsker unionen, at brugerne klart giver deres samtykke til, at deres persondata bliver brugt til både digitale annoncer og træning af kunstig intelligens.
I dag bliver de annoncer, du ser på Facebook og Instagram, blandt andet skræddersyet til dig på baggrund af data om din internetadfærd, der er indsamlet over en længere periode.
Men nu får du altså også mulighed for at vælge en mulighed, der blot tager udgangspunkt i den aktuelle browser-session.
Ifølge Wall Street Journal har Meta oplyst til EU, at selskabet forventer, at de nye annoncevalg-muligheder vil have en negativ indflydelse på selskabets indtjening. Europa står i dag for 23 procent af Metas indtjening.
Samtidig advarer Meta om, at ændringerne kan gå ud over små erhvervsdrivende, der nu får adgang til et ringere annonceprodukt.
“Hvis EU-reguleringer gør digital annoncering mindre effektiv, vil det gå ud over hele det europæiske erhvervsliv,” lyder det fra Meta.