Regeringen er klar med sin længe ventede digitaliseringsstrategi, der skal sætte retningen for Danmarks digitale udvikling frem til 2027.
Den nye strategi skal ifølge regeringen bære faklen videre fra Digitaliseringspartnerskabets anbefalinger fra 2021 og bygge oven på en lang række digitaliseringsindsatser, der er blevet igangsat de seneste år.
Det omfatter blandt andet erhvervslivets digitale omstilling, cyber- og informationssikkerhed, digitalisering af den offentlige sektor og digital inklusion.
Det fremgår af den nye strategi, at regeringen vil investere 770 millioner kroner i det, der kaldes 'udviklingen mod en bedre digital fremtid for danske borgere og virksomheder'.
”Vi er i en brydningstid, hvor teknologien udvikler sig ekstremt hurtigt. Derfor har vi brug for en ny digitaliseringsstrategi, som kommer med løsninger på nogle af de udfordringer, vi står over for. Vi leverer konkrete initiativer, som skal styrke vores velfærd og virksomhedernes konkurrencekraft, skabe et digitalt grundlag for en effektiv grøn omstilling og ikke mindst sikre, at den digitale udvikling foregår ansvarligt,” sagde digitaliseringsminister Marie Bjerre (V) ved præsentationen.
Den nye digitaliseringsstrategi indeholder i alt 25 konkrete initiativer, der skal sætte retningen for de kommende års digitale udvikling, lyder det videre.
Regeringen har udvalgt syv udvalgte temaer, som man har koblet de 25 initiativer til.
Se alle teamaer og konkrete initiativer nedenfor:
1. Danskerne rustet til en digital fremtid
Det første tema i regeringens digitaliseringsstrategi hedder 'Danskerne rustet til
en digital fremtid'.
Den hastige digitale udvikling nødvendiggør, at borgerne skal være bedre til både at forstå, anvende og forholde sig kritisk til digitale værktøjer - og de muligheder og udfordringer, der følger med disse.
I den forbindelse har regeringen foreslået fire konkrete initiativer.
Teknologiforståelse i folkeskolens undervisning
Regeringen vil indføre teknologiforståelse som faglighed og selvstændigt valgfag i folkeskolen, så folkeskolens undervisning i højere grad kommer til at afspejle et digitaliseret samfund, som i vid udstrækning baserer sig på teknologi. Det skal blandt andet medvirke til at fremme en mere praktisk skole, som præsenteret i regeringens udspil, ”Frihed og faglighed - et kvalitetsprogram for folkeskolen”. Midlerne til teknologiforståelse fra digitaliseringsstrategien anvendes i implementeringsperioden til brede formål, som blandt andet understøtter en solid forankring af teknologiforståelse som faglighed.
Teknologiforståelse som ny faglighed hos underviserne
For at sikre god understøttelse af teknologiforståelse i folkeskolen, igangsættes en indsats med at videreudvikle den nye faglighed i læreruddannelsen, herunder med kompetenceudvikling af undervisere på læreruddannelsen, der kan styrke forsknings-, videns- og undervisningsmiljøet.
Digitalt løft på de videregående uddannelser
For at styrke dimittendernes og arbejdsstyrkens digitale viden, forståelse og kompetencer, afsættes der midler til blandt andet kompetenceudvikling af undervisere og undervisningsudvikling på de videregående uddannelser.
Efteruddannelse og fastholdelse af it-specialister
For at imødekomme efterspørgslen efter specialiserede it-kompetencer tilrettelægges
en indsats, der skal styrke efter- og videreuddannelsesaktiviteter inden for it-området samt styrke erhvervskandidatforløb på it-uddannelserne, herunder med fokus på fastholdelse af internationale studerende på det danske arbejdsmarked.
2. Ansvarligt og stærkt grundlag for udnyttelse af kunstig intelligens
Det andet tema er 'Ansvarligt og stærkt grundlag for udnyttelse af kunstig intelligens', der skal ligesom i det første tema har fokus på både muligheder og begrænsinger ved teknologien, der for alvor har fået fart på det seneste års tid.
I den forbindelse har regeringen foreslået to konkrete initiativer:
Strategisk indsats for kunstig intelligens
Regeringen ønsker, at Danmark har en ambitiøs tilgang til udnyttelsen af kunstig intelligens på tværs af samfundet. Udvikling og anvendelse af kunstig intelligens skal ske balanceret og på en etisk ansvarlig måde med mennesket i centrum og med respekt for vores samfundsmæssige værdier og demokrati. Der afsættes en økonomisk ramme til arbejdet med en strategisk indsats for kunstig intelligens.
Regulatorisk sandkasse for kunstig intelligens
Der etableres en regulatorisk sandkasse, hvor virksomheder og offentlige myndigheder,
der arbejder med og udvikler kunstig intelligens-løsninger, kan modtage praksisnær vejledning om de regler, der følger af den kommende forordning om kunstig intelligens samt GDPR.
3. Effektiv grøn omstilling gennem digitale løsninger
Det tredje tema i digitaliseringsstrategien hedder 'Effektiv grøn omstilling gennem digitale løsninger'. Her vil regeringen se på, hvordan nye teknologier, data og digitalisering kan være med til at fremme den grønne omstilling - og få den til at ske så effektivt og smidigt som muligt, lyder det i strategien.
I den forbindelse har regeringen foreslået tre konkrete initiativer:
Etablering og drift af et Forsyningsdigitaliseringsprogram
Forsyningsdigitaliseringsprogrammet skal sikre en sammenhængende og digital forsyningssektor.
Det skal blandt andet ske ved, at der skabes rammer og regulering for, hvordan data i indledningsvist el- og fjernvarmeselskaber og på tværs af forsyningssektoren indsamles, struktureres og gøres tilgængelige. Derfor etableres et offentligt-privat partnerskab med forsyningssektoren og anvendere af data. Partnerskabet skal bidrage til udviklingen af fælles standarder og regler for forsyningsdata, understøtte frisættelse og identificere nye datamuligheder.
Monitorering af grundvand og sikring af rent drikkevand
I Danmark har vi et mål om også i fremtiden at basere forsyningen af drikkevand på decentral indvinding af rent grundvand. Det kræver, at vi skaber den nødvendige viden om grundvand og drikkevandsressourcen baseret på valide, tilgængelige grund- og drikkevandsdata. Data som også er vigtige, når vi skal håndtere højtstående grundvand, varsle om oversvømmelser og planlægge klimatilpasningsindsatser. Projektet moderniserer den nationale database for grund- og drikkevandsdata (JUPITER-databasen).
Bedre omstilling til elbiler og alternative drivmidler via åbne
og standardiserede data Der etableres en it-løsning, der modtager, udstiller og distribuerer standardiserede data fra offentligt tilgængelige ladepunkter og tankstationer i Danmark. Det skal gøre det nemmere at køre grønt i hele Danmark og understøtte den grønne omstilling i transportsektoren.
4. Øget vækst og digitale SMV’er
Det fjerde tema i den nye digitaliseringsstrategi hedder 'Øget vækst og digitale SMV’er'.
Her vil regeringen blandt andet sørge for, at vilkår for og investeringer i digitalisering bliver prioriteret. Særligt i SMV’erne, som ikke er lige så digitaliserede som de store virksomheder.
Det skal ifølge regeringen ske ved via fem konkrete initiativer:
SMV:Robot
Det gøres muligt for virksomheder at låne en robot i en kortere periode samt at modtage rådgivning om ibrugtagning af robotter. Virksomheder skal desuden have overblik over robotløsninger og anvendelsesmuligheder.
MinVirksomhed – lettere indberetning til det offentlige
Indsatsen skal gøre det lettere for virksomheder at ordne sine ærinder og forpligtelser med det offentlige. Herunder bliver der foretaget en kortlægning af virksomhedsindberetninger og cost-benefit-analyser for projekter.
Nye, intelligente værktøjer mod økonomisk kriminalitet
Indsatsen skal afklare det digitale fundament for en øget automatiseret indsats mod
økonomisk kriminalitet gennem øget tværgående anvendelse af ny teknologi og data til
svigsbekæmpelse samt understøtte indsatser mod hvidvask og svindelvirksomheder,
som baserer sig på datadrevet og risikobaseret udvælgelse.
Fælles om fremtidens markedsovervågning
Der etableres et tværgående statsligt samarbejde, der skal understøtte og udvikle
tilsynsindsatsen, så der sikres en mere ensartet og effektiv offentlig kontrolindsats
gennem fælles digitale løsninger og datadeling.
Digitale grønne produktdata (MinGrønForretning)
Der arbejdes med digitalisering og standardisering af data og etablering af en effektiv
it-infrastruktur til deling af grønne produktdata mellem virksomheder, indberetning til
myndigheder mv., der giver mulighed for mere automatisk håndtering af grønne data i
forskellige parters digitale systemer og værdikæder, og som kan reducere virksomheders
administrative byrder.
5. Et stærkt, etisk og ansvarligt digitalt fundament
Det femte tema i strategien er det, man har valgt at kalde 'Et stærkt, etisk og ansvarligt digitalt fundament', der har vil have fokus på, at både den offentlige sektor og danske virksomheder har gode grunddata og en udbygget digital infrastruktur, de kan fungere effektivt inden for.
Det skal seks konkrete initiativer hjælpe regeringen med at komme i mål med:
Fremtidssikring af grunddata som hjørnesten i det offentlige datafundament
Grunddata udgør fundamentet for en lang række digitale løsninger i det danske velfærdssamfund og den private sektor. En effektiv offentlig sektor og udnyttelsen af forretningsmuligheder er afhængig af kvaliteten i grunddata. Derfor igangsættes en indsats for at fremtidssikre grunddata.
Videreførelse og styrkelse af den virksomhedsrettede dataetiske indsats
For at understøtte tilliden til danske virksomheders anvendelse af data og teknologier videreføres den virksomhedsrettede dataetiske indsats, der sætter ansvarlig dataanvendelse på dagsordenen i virksomhederne og vejleder om, hvordan det implementeres og forankres i praksis.
Løsning til digitalisering af retsgeografien
Der udvikles en model og metode til udvidelse af retsinformationssystemet med en løsning til digitalisering af geografi i lovgivningen, så grundlaget bliver mere præcist og giver øget retssikkerhed til borgere og virksomheder.
Videreudvikling af Danmarks Datavindue
Danmarks Datavindue videreudvikles, så der skabes bedre overblik over datas egenskaber og bedre muligheder for tværgående anvendelse af data. Målet er, at forskere, analytikere og institutioner effektivt og sikkert kan skabe værdi for samfundet gennem brug af de mange danske data af høj kvalitet.
Aldersverifikation på digitale platforme
For at sikre at børn og unge i højere grad beskyttes mod ikke-alderssvarende indhold
på digitale platforme, afsøges en mere effektiv aldersbekræftelse på digitale platforme
i forlængelse af anbefaling fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter.
Datahøst bag skærme
Der igangsættes en analytisk indsats om dataindsamling på apps blandt andet
med henblik på styrket strategisk indsats i cookie-tilsynet.
6. Fremtidens digitale sundhedsvæsen
Det sjette tema i den nye strategi hedder 'Fremtidens digitale sundhedsvæsen', hvor man blandt andet vil sørge for, at det danske sundhedsvæsen fastholder sin internationale førerposition inden for digital sundhed.
Det skal to konkrete initiativer hjælpe til med:
Modernisering af digitale meddelelser i sundhedsvæsenet
Det teknologiske grundlag for digitale meddelelser i sundhedsvæsenet skal moderniseres,
så det i højere grad understøtter det aktuelle sundhedsfaglige behov for at dele relevante
sundhedsoplysninger i forbindelse med sektorovergange mellem praksissektor,
kommuner og sygehuse.
Implementering af nævn for sundhedsapps
Sundhedsapps kan indgå som et værdifuldt supplement til patientbehandlingen og understøtte bedre sundhed og sygdomsforebyggelse. Der oprettes et nævn for sundhedsapps, der skal anbefale sundhedsapps, så borgere og sundhedspersoner får et bedre overblik og vejledning om apps af høj sundhedsfaglig kvalitet. De anbefalede sundhedsapps vil blive udstillet på sundhed.dk.
7. Danmark i centrum af international digitalisering
Det syvende og sidste tema hedder 'Danmark i centrum af international digitalisering' og har til hensigt at sørge for, at Danmark er med, hvor det sker. Blandt andet i EU, som i større grad dikterer rammerne for Danmarks digitale omstilling.
Det skal tre konkrete initiativer hjælpe til med at gøre:
Aktiv dansk deltagelse i EU’s digitale programmer
Der iværksættes en målrettet indsats for at øge Danmarks engagement i EU’s digitale satsninger gennem etablering af en tilskudsfond til hjemtag fra EU’s program for et digitalt Europa. Dertil skal der oprettes en dansk Gaia-X hub.
Dansk interessevaretagelse og implementering af
EU's digitale dagsorden Der igangsættes en styrket indsats med henblik på at påvirke EU’s digitale reguleringsdagsorden og øge engagementet i EU’s digitale dagsordener. Dertil igangsættes en indsats for samarbejde om implementering og tilsyn med kommende digital EU-lovgivning.
Styrket internationalisering af Danmarks digitale løsninger
Der igangsættes en indsats for at styrke internationalisering af den danske digitale styrkeposition gennem udenlandske investeringer og eksport. Samtidig skal danske digitale løsninger fremvises i Danmark for at styrke eksport og tiltrække talent via Digital Hub Denmark.