Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Forestil dig, at du sidder i cockpittet på en propfyldt jumbojet.
Maskinen farer hen over startbanen, motorerne brøler, landingsstellet slipper jorden, højdemåleren snurrer hurtigt rundt, og mens I stiger op, mister du al sigtbarhed i tågen.
Ja, det er jo så ikke noget problem moderne luftfart, for alskens teknologi tager over og kontroltårnet sikrer, at du ligger i en sikker korridor.
Hvis jumboen i stedet er virksomheden, og det er en rejse på vej ind i stadig flere cloud-miljøer, så vil jeg godt stille spørgsmålstegn ved, hvor gode vi er til at holde kontakt med ”kontroltårnet”.
Kontroltårnet er i denne sammenhæng vores samlede business case for migrationen eller for det nye forretningsinitiativ, som vi understøtter med cloudteknologi.
Vend blikket indad
Mange leverandører byder sig til, stadig flere systemer og funktioner lægges ud i public cloud, og det er nærliggende at tage valget ved at sammenligne leverandørers funktionalitet, økonomi og kompetenceprofiler. Men det er en fejl alene at gøre dette.
Vi skal vende blikket indad, for det er cloud-leverandørens langsigtede effekt på vores organisation og forretningsplan, som er helt afgørende for succesen. Eller med andre ord: Du får det partnerskab, som du har fortjent.
Sourcing er ikke en selvstændig strategi
Vores seneste undersøgelse af nordiske virksomheders tilfredshed med outsourcing-partnere tyder på, at fravær af proaktivitet, innovation og løbende forbedring er blandt de største kritikpunkter.
Hvad betyder det så for sourcingstrategien?
Allerførst må jeg sige, at sourcingen ikke er en strategi i sig selv. Det er et element i en samlet digitaliseringsstrategi, og som understøtter en forretningsstrategi og kun kan vurderes på dens forretningsmæssige effekt.
Om rationalet er at skære omkostninger via standard-funktionaliteter eller om det er at skabe innovation eller differentiering på et kritisk forretningsområde er komplet afgørende for virksomhedens tilgang og dermed valg af partnerskab.
Og det skal hele tiden holdes op mod egne ressourcer: Hvilken kompetence og funktionalitet har vi in-house? Hvilke kompetencer bliver kritiske i fremtiden?
It-gæld og bæredygtighed
Et ægte kontroltårn bør også kunne svare på, hvordan outsourcingen passer sammen med at luge ud i it-gælden i det eksisterende applikationslandskab.
Da sourcingen er en uadskillelig del af helheden må den både holdes op mod økonomisk værdi, værdi for brugerne og samfundsmæssig værdi og bæredygtighed.
Jeg tror, det er afgørende vigtigt, at vi ikke går i skyen uden at have defineret meget nøje, hvorfor, hvordan og hvor meget vi vil styre relationen.
Vi får effekten, hvis vi måler på den og styrer efter den. Leverandørens folk skal med i innovations-workshoppen, hvis innovation er den afgørende parameter.
Der er stærke årsager til, at cloud-migration har fremtiden for sig, men effekten falder ikke bare ned fra himlen. Husk sigtbarheden på vejen ind i skyen.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.