Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
I Danmark er den offentlige sektor vanvittig dygtig til at opsamle data om eksempelvis demografi og sundhed, byplanlægning, miljø og natur.
Andre lande er fulde af beundring over den stringente måde, hvorpå vores offentlige sektor gennem mange år har opsamlet og struktureret data på.
Dog er udfordringen i det offentlige Danmark, at man typisk opsamler data i siloer.
Data giver derfor størst værdi inden for et specifikt fagområde og deles ikke naturligt med andre afdelinger eller borgere, som kunne have glæde af informationen.
I dag kan alle typer offentlige, ikke-personkritiske data krydses og kobles sammen på alverdens tænkelige og utænkelige måder.
Og når det sker, skabes der helt ny værdi for alle – både for borgerne og medarbejdere i de enkelte offentlige organisationer.
Data er interessante for alle i alle hjørner af organisationen og på mange niveauer. Og derfor skal data bringes i spil på mere intuitive måder.
Fra GIS til Location Intelligence
Location Intelligence er på sin vis gammel, men god GIS-vin hældt på nye, topteknologiske flasker.
Værditilførslen i Location Intelligence ligger i, at man kan finde mønstre og sammenhænge i meget store datamængder, herunder geografiske data, og at man kan visualisere data på interaktive kort.
De fleste af os kløjs i statistiske data præsenteret i lange talkolonner. Men intuitive, farvelagte kort på et skærmbillede kan alle forstå.
Resultatet er hurtigere og bedre beslutningsstøtte og uanede muligheder for at skabe interessante dashboards eller apps til samtlige interessenter, både medarbejdere i det offentlige, virksomheder og borgere.
Et relevant eksempel er Covid-19-pandemiens hærgen, som både myndigheder og borgere har kunnet følge via dashboards på Statens Serum Instituts website.
Softwaren kobler alverdens data sammen, som i realtid vises på et eller flere skærmbilleder, der nemt kan deles med andre.
Visuelt præsenteret viden giver myndighederne en væsentlig bedre forståelsesramme og et bedre og hurtigere beslutningsgrundlag. Samtidig får borgerne et visuelt overblik over uendeligt mange og komplekse data, så de føler sig oplyste på et solidt grundlag.
Endelig er der også for organisationer og borgere mulighed for at få adgang til data og koble dem sammen på nye måder, så de skaber værdi for os alle.
Et eksempel er frivillige fra Danmarks Naturfrednings Forening og Friluftsrådet, der har lavet en app baseret på vandreruten ’Stien fra Fjord til Sund’ tværs over Nordsjælland.
App’en bygger på frie, offentlige data og giver vandreentusiaster adgang til geografiske informationer om den 65 km lange vandrerute, herunder hvor man kan finde overnatning, toiletfaciliteter og restauranter.
Ved at nedbryde datasiloerne kan man få øje på mønstre og sammenhænge, som ikke kan ses i et regneark.
Uanset om der er tale om en pandemi, byggelovgivning eller en vandrerute, kan komplekse input dechifreres i realtid uden brug af specialistkompetencer og give ny viden i forskellige visuelle formater.
Det gør det meget lettere at reagere hurtigt og træffe de bedst mulige beslutninger.
Alt er muligt
I 2021 er det 20 år siden, Danmark fik den første fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, der igennem årene har sat en ambitiøs retning for digitaliseringen af den offentlige sektor.
I løbet af de kommende måneder lanceres en ny digitaliseringsstrategi, og det forventes, at der vil være endnu mere fokus på genbrug af data og demokratisering af data.
Teknologier som cloud og machine learning gør det nemt at downloade en algoritme og løse en opgave hurtigere og mere effektivt end tidligere.
Det er uden tvivl en tendens, der vil brede sig, fordi standardteknologier er blevet bedre og mere tilgængelige.
Blandt andet ser vi en stigning i anvendelsen af sensorer og droner til indsamling af data. Med machine learning, kunstig intelligens, IoT og digitale tvillinger er det lettere at agere på data i realtid.
Så det handler primært om at være omstillingsparat og villig til at prøve ting af, som man for blot få år siden ikke troede var muligt.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.