Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mange af os spillede computer i 1980’erne, kom på internettet i 1990’erne og de sociale medier i 2000’erne. I dag er det Instagram, Snapchat, TikTok, YouTube, chat, streaming, VR der præger det digitale verdensbillede.
Selv om det digitale fylder så meget i vores hverdag halter debatten om digitale teknologier dog stadig, mener Stine Liv Johansen stiller, som i bogen "10 tanker om digital dannelse" stiller skarpt på hvorfor skaber den ofte mere forvirring end afklaring.
Bogen rummer ikke en udtømmende facitliste. I stedet vender og drejer forsker og forfatter Stine Liv Johansen forskellige aspekter af den digitale dannelse.
Drop skærmskam og dårlig samvittighed
Stine Liv Johansen mener at vi bør forholde os til digital dannelse, som vi gør med alt mulig andet, gennem samtale og refleksion og som et fælles samtaleemne i familien, skolen osv. Men der er ikke en tjekliste, og hvis vi insisterer på den, overser vi væsentlige aspekter.
Drop at skelne mellem online og offline dannelse, for dannelse er dannelse. Skru ned for skærmskam og den dårlige samvittighed, og fyr i stedet op for nysgerrigheden, indsigterne og forståelsen, så dialogen kan komme nogle vigtige spadestik dybere. Sådan lyder et par af opfordringerne i bogen, som har til formål at inspirere til mere refleksion og flere nuancer i samtalen – både i børne- og voksenhøjde.
”Børn og unge oplever ofte, at de voksne ikke ved nok om de medier, de bruger, eller tager kommunikationen på disse medier alvorligt,” siger Stine Liv Johansen, som mener, at vi alle skal være ordentligt klædt på til at komme i gang med samtalen – uden løftede pegefingre.
Da de voksne i dag var børn, mente deres forældre, at de fik firkantede øjne, når de så for meget TV og hellere skulle gå ud og lege. I dag er skærmtid omtrent synonym med skærmskam. Både i forhold til vores børns mediebrug og den tid, vi selv bruger med de digitale medier. Måske vi kunne komme nogle gode skridt videre i samtalen eller måske genstarte den ved at skrue ned for den dårlige samvittighed?
Dårlig samvittighed og frygt er nemlig et skidt udgangspunkt for at blive klogere. Til gengæld er det helt nødvendigt, at vi tør gå ind i samtalen, også om det, vi synes er svært og uoverskueligt. I Danmark venter vi fra Christiansborg fortsat på en udmelding om digitaliseringsstrategi, og på at blive klogere på, hvad næste skridt bliver i forhold til teknologiforståelse som fag på skoleskemaet. Mens vi venter, kan vi jo passende have samtalen kørende. For den er helt nødvendig, hvis vi vil have et bedre og mere retfærdigt demokratisk liv med digitale medier, mener Stine Liv Johansen. Men samtale er ikke nok i sig selv:
”Hvis vi vil styrke vores børn og unges muligheder for at færdes i det digitale liv, så er det helt afgørende, at der sættes ind i hele uddannelsessystemet – fra vuggestuen og til de videregående uddannelser. Men lige nu står vi og venter på politikerne, der er vældig optagede af at ’kontrollere techgiganterne’, men mindre af at sørge for, at der sker en reel oprustning af befolkningens viden, kompetencer og dannelse i forhold til det digitale,” mener Stine Liv Johansen, der savner en mere ambitiøs indsats i forhold til bl.a. den helt nødvendige videreuddannelse af fagpersoner.
Internet vs. IRL
Har du ingen etikette, når du er online, sværger du næppe heller til Emma Gad, når du er i Føtex. Det giver ingen mening giver at skelne mellem online og offline dannelse – at se digital dannelse som en særlig form for dannelse, hævder Stine Liv Johansen i sin bog.
Målet med dannelse må være at skabe myndige mennesker, der kan gebærde sig i fællesskaber – uanset om det er på fodboldbanen eller Snapchat.
”Som forælder behøver jeg ikke være helt skarp på offside-reglerne i fodbold for at kunne støtte mit barn i at være en god kammerat i en fodboldkamp. Det kan jeg godt alligevel, og det skal vi turde gå ind i. Også når kammeratskabet findes digitalt – på godt og ondt,” siger Stine Liv Johansen
Om Stine Liv Johansen
Stine Liv Johansen er ph.d. i medievidenskab og lektor ved Center for Børns Litteratur og Medier ved Aarhus
Universitet og tidligere formand for Medierådet for Børn og Unge. Stine Liv Johansen har i over 20 år forsket i børn og unges brug af medier med særligt fokus på deres leg, sociale relationer og identitet med medier. Hun har utallige forskningsprojekter og publikationer bag sig. Derudover er hun en brugt foredragsholder, debattør og kilde på området, hædersprismodtager og forfatter til en række fagbøger.
I ”10 tanker om digital dannelse” samler hun mange års forskning i et opslagsværk, skrevet i et essayistisk format, der kan læses af alle og med håb om, at vi kan komme ud over stepperne på området med god tone, nysgerrighed og refleksion på alle platforme.
10 tanker om digital dannelse:
Første tanke: Hvorfor har vi brug for digital dannelse?
Anden tanke: Hvorfor kalder vi det ’digital dannelse’?
Tredje tanke: Hvad mener vi med det digitale?
Fjerde tanke: Hvad er dannelse?
Femte tanke: Når dannelsen bliver digital
Sjette tanke: Børn og unges hverdag med digitale medier
Syvende tanke: Hverdagens digitale vaner Niende tanke: Hvornår er man digitalt dannet?
Tiende tanke: Hvorhen herfra?