Når det handler om lyd, er det svært at komme uden om, at størrelsen betyder noget: Hvis et opretstående klaver kunne lyde som et koncertflygel, ville det jo være tåbeligt at slippe et seks- eller syvcifret beløb for den sidste løsning.
Og det samme gælder på gengiver-siden: Hvis bassen i filmlyd-effekter skal få dine bukseben eller dit maveskind til at blafre, er det nødvendigt med højttalere i skilsmisseklassen.
Derfor må de fleste af os acceptere, at mindre kan gøre det.
Og det behøver slet ikke koste en formue at få en brugbar kvalitet, der ligger klasser over det skratteri, som skal forestille lyd fra gængse it-produkter.
It-firmaerne vil ellers gerne have det til at se ud som om,at de er opmærksomme på lydens betydning for forbrugernes musik-, video- og spiloplevelser.
Der er talrige eksempler på, at nogle mærker køber aflad i form af licenser til teknologi fra specialister som Dolby, DTS, Harman og sågar Bang & Olufsen.
På deres hjemmeside praler Dolby af, hvordan en licenstager har proppet seks højttalere ind i en laptop og med Atmos-teknologi ”bring AAA games and content creation to life.”
For nu at blive i det engelske er det fristende at genbruge den gamle talemåde ”You can’t make a silk purse out of a sow’s ear,” som ofte tilskrives præsten, satirikeren og forfatteren Jonathan Swift – bedst kendt for ”Gullivers Rejser.”
God løsning for mange: en soundbar
Den højttalerløsning, som nogle af os kalder soundbar – andre foretrækker ”lydbar”, der vel egentlig burde være ”lydstang” eller ”lydbjælke”, hvis vi skal lege sprogpurister efter norske eller svenske forbilleder – kan ses som et biprodukt af fladskærmen, der først i 00’erne begyndte at udradere de traditionelle store tv-kasser med billedrør.
I vores forfædres tv- og computerskærme med dybe kabinetter var der plads til højttalere i ganske brugbare størrelser.
De kunne simpelthen monteres i kabinettets sider, hvor billedrøret snævrer ind til en slank hals.
Dette er udelukket i fladskærme, hvis de skal have en smal ramme omkring panelet og kun være nogle få centimeter tynde. Så er der ingen vej uden om de viste mikro-højttalere med mikro-lyd.
I princippet er det muligt at konstruere en såkaldt passiv soundbar med nogle kompakte højttalerenheder, der blot skal kobles til en forstærker på tv’ets/skærmens bundkort.
I stedet foretrækker markedet aktive løsninger, hvor soundbaren er en selvstændig enhed, som kan fødes med signaler fra enhver kilde og selv indeholder al den nødvendige elektronik – ikke mindst digital signalbehandling til at trylle med lyden og skabe en mere eller mindre overbevisende illusion af at være i en biograf eller koncertsal.
Ligesom det meste andet audiogrej kan soundbars fås til priser fra nærmest ingenting og op til umiddelbart vanvittige summer.
Et par hundrede kroner kan være nok til at blive ejer af en lille soundbar i tyndt plast og med små enheder – som stadig kan være bedre end mikro-højttalerne i en computerskærm.
Der kan også være meget højt til loftet: Femcifrede prislapper er intet særsyn på avancerede modeller fra mærker som JBL, Sony og Yamaha, og lider du af stærkt forhøjet stakattryk, kan Bang & Olufsen tage toppen af det med Beosound Theatre til en frapris på 59.900 kroner.
Glem ikke at lægge lidt til side til en matchende LG-skærm på 55”, 65” eller 77” til en tommepris på et par tusser.
Soundbar uden subwoofer
Med en brugerbase på 400 millioner, er Singapore-firmaet Creative og dets Sound Blaster-produkter en institution inden for computerlyd.
Det begyndte med lydkort tilbage i 1980’erne, dengang en højttaler i en computer ellers blot skulle bippe én eller flere gange for at rapportere, om alt var i orden, eller noget var galt.
Med tiden er Creatives sortiment blevet udvidet med højttalere, hovedtelefoner og soundbars.
Den sidste kategori omfatter nu fire modeller, som alle hedder noget med ”Katana” og kan være opkaldt efter et klassisk japansk samurai-sværd.
Den testede Sound Blaster Katana SE fra juni 2023 er den seneste i serien.
Nyheden har en vejledende pris på 349,99 euro (cirka 2.600 kroner), men er lige nu på tilbud til 299,99 euro (cirka 2.200 kroner) i Creatives onlinebutik.
Vitale specifikationer
I maskinrummet på en højttaler svarer enhedernes antal og størrelse til cylindre og slagvolumen i en fossilmotor.
Den totale forstærkereffekt opgives til 90 W RMS (180 W Peak), og begge disse tal skal tages med henholdsvis en skefuld og en skovlfuld salt.
Den tilhørende, eksterne strømforsyning kan levere 22,0 V/2,7 A, hvad der ifølge ohms lov bliver til 59,4 W eller 14,85 W brutto til hver højttaler.
Retfærdigvis skal det understreges, at sådan specificerer alle producenter af letvægtsaudio deres grej.
I forhold til nogle udbydere, som for eksempel kan finde på at skrive ”1500W PMPO” ved en ghettoblaster på måske 2 x 4 ærlige watt, er Creative faktisk nærmest sobre.
Sammenlignet med flere andre soundbars i økonomiklassen er Katana SE overdådigt udstyret med indgangstilslutninger.
I det digitale domæne taler vi om Bluetooth (5.0), optisk, HDMI og USB-C plus en USB-A-port til Creative-enheder med SXFI-teknologi, og hvis alt andet svigter, er der en analog AUX-bøsning.
Også til musik og tale
Alene navnet Sound Blaster signalerer skæg og ballade, og den primære målgruppe for Katana SE ser ud til at være gamere.
Ellers er det svært at forestille sig nogen grund til, at Creative har brugt ressourcer på RGB-lys, som kan tilpasses individuelt – eller frakobles, under den let tilbagelænede front.
Ikke desto mindre er der så meget seriøs elektronik i denne soundbar, at den også egner sig glimrende til både videokonferencer og musik.
Til møder er Katana SE på afsendersiden udstyret med to retningsbestemte beamforming-mikrofoner i LED-panelet på fronten.
Til gengivelse er udvalget af features til individualisering af lyden overdådigt.
Der er hjælp til gamere, som vil afsløre modstandere, inden de bliver rigtigt farlige. Og dyrkere af klassisk musik kan lade være med at tilvælge al den digitale signalbehandling og nyde en uspoleret, lettere tilbagelænet klang.
Ved en skærmarbejdsplads bliver klangen over en afstand på en halv meter eller mindre meget direkte – næsten som med høretelefoner.
Så kan du også udnytte Creatives Super X-Fi-teknologi og få et dobbelt så bredt lydbillede med meget mere drama.
Prøv det med ”Come Together” fra jubilæumsudgaven af ”Abbey Road.”
Og hvis du foretrækker det – eller er tvunget dertil på en arbejdsplads – er der en praktisk 3,5 mm-jack til kablede høretelefoner på fronten.
Det overrasker nok næppe ret mange, at Katana SE ikke er en party-højttaler. Til personlig lytning på kort afstand er soundbaren glimrende, og selv om den ikke rummer nogen subwoofer, kan den levere en umiddelbart flot klingende bas ved moderate niveauer.
Ægte dybbas vil dog kræve en separat baskommode.
Konklusion
Den seneste Katana-soundbar kommer i en størrelse og et design, som gør det nemt at integrere den i et hjemligt computermiljø.
Creative har fravalgt en subwoofer – tilsyneladende ikke for at sænke prisen, men for at forenkle tilslutning og daglig brug.
Byggekvaliteten er høj med et solidt og effektivt resonansdæmpet plastkabinet til de fire velspillende højttalerenheder.
Sound Blaster Katana SE kan ikke spille tordnende højt, men så længe den ikke presses for hårdt, kan den levere et behageligt, sammenhængende lydbillede, som den enkelte bruger har stor frihed til at gøre så bredt, højt og dramatisk som ønsket.