Den indiske softwareindustri forsøger nu at undgå yderligere ridser i lakken med et nyt nationalt register, som inden for fire uger skal gøre det lettere at undgå kriminalitet i virksomheder, der udfører arbejde for vestlige virksomheder. Det skriver Financial Times.
Tiltaget fra brancheorganisationen Nasscom kommer efter, at tre ansatte i et kundecenter i byen Pune i det sydlige Indien i sidste uge blev beskyldt for at stjæle mere end to millioner kroner fra Citibank-kunder i New York.
De ansatte arbejdede for outsourcing-firmaet Mphasis, der blandt andet udfører arbejde for Citibank. Ifølge det indiske politi har de tre ansatte udnyttet deres placering til at oprette falske bankkonti, hvorfra de overførte penge til Indien.
Sagen er dårlig reklame for de omkring 350.000 indere, der udfører administrativt arbejde for vestlige virksomheder, også kendt som business process outsourcing.
Arbejdet består blandt andet i at behandle personfølsomme data, og det er baggrunden for, at Nasscom med et nationalt register vil gøre det muligt at ansætte folk, hvor man ved lidt om deres baggrund.
- Registret vil gøre det muligt for de ansatte at finde jobs hurtigt og effektivt. For arbejdsgiverne giver det en mulighed for at ansætte de bedste, siger Sunil Mehta, en af Nasscoms topchefer, til Financial Times.
Han peger på, at Indien i dag ikke har unikke personnumre for landets borgere. Indiens lovgivning for datasikkerhed er samtidig svag, og mange virksomheder vælger derfor at leve op til amerikansk eller britisk lovgivning.
Nasscom har gentagne gange advaret industrien om at være mere påpasselig med sikkerhed og databeskyttelse af frygt for, at tilfælde af fusk kan koste millioner af kroner i tabte kontrakter.