Når man vælger at flytte sin kundeservice ud af landet, må man også erkende, at der findes svage sjæle over hele kloden.
Tre tidligere ansatte hos en indisk callcenter-virksomhed er blevet snuppet med fingrene lidt for langt nede i kontoerne hos kunder i amerikanske Citibank, der har outsourcet sit callcenter til Indien.
Ifølge indisk politi har de tre forsøgt at stjæle mere end 1,7 millioner kroner fra fire Citibank-kunder.
Mens de tre personer arbejdede for callcenter-virksomheden Mphasis, indsamlede de kundeoplysninger fra de kunder, som de kom i kontakt med.
Fik fat i pinkoder
De fik blandt andet fat i kundernes pinkoder, enten ved at lokke dem ud af kunderne under falske forudsætninger, eller som en del af deres arbejde.
Efter at have sagt deres job op i januar tog de tre medarbejdere den stjålne information med sig og overførte store pengebeløb til konti, de oprettede til formålet.
Tyvene blev pågrebet, da en af de implicerede henvendte sig i en lokal bank for at spørge til en af bankkontoerne.
Outsourcing af kundeservice og andre forretningsopgaver til lande som Indien har vakt kritik i vestlige lande, fordi blandt andet fagforeninger frygter, at det vil koste jobs i hjemlandet.
Et andet spørgsmål har netop været sikkerheden omkring at overlade fortrolige oplysninger til udenlandske firmaer.
Den indiske brancheorganisation for it- og servicevirksomheder, Nasscom, understreger, at der ikke er større fare for tyveri af data eller misbrug af medarbejderviden i Indien i forhold til andre lande.
Organisationen fastholder, at indiske servicevirksomheder har de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger på plads. Det er dog endnu uvist, hvordan det lykkedes de tre callcenter-medarbejdere at smugle data ud fra virksomheden.