Lommeuret har fået en renæssance i det 21. århundrede, men det er ikke urfabrikanterne, der scorer gevinsten. Det er derimod producenterne af mobiltelefoner.
Verdens urproducenter skyder skylden for deres dalende salg på mobiltelefonerne, i det selv de billigste telefoner kan fortælle deres ejer, hvad klokken er.
- I dag har de unge ikke et ur. Hvis de vil vide, hvad klokken er, ser de på deres mobiltelefon, som de altid har på sig, siger repræsentant Patrick Besnard fra den franske urindustri til nyhedsbureauet AFP.
Ur med telefon afvises
Urfabrikanter som schweiziske Swatch fremviste i 2000 en prototype på et armbåndsur med indbygget mobiltelefon.
Det projekt blev hurtigt lagt i graven på grund af de tekniske vanskeligheder med at skrumpe elektronikken tilstrækkeligt.
Det er især de billige ure til unge mennesker, der er ramt af mobilbølgen. Antallet af solgte billig-ure fra Swatch faldt i årets to første måneder med 25 procent, oplyser selskabet til AFP.
I det hele taget er de unge forbrugere ikke interesserede i at spendere store summer på schweiziske ure.
Den tendens mærkes også generelt i juvelerbranchen, hvor Hongkong og andre lande i Asien sidder på de hurtigst voksende markedsandele.
- I dag foretrækker de unge at få højteknologiske gaver, som eksempelvis et fladskærmsfjernsyn snarere end juveler til deres bryllupsdag, siger Patrick Besnard til AFP.