Microsoft stævner 117 ukendte net-svindlere

Softwaregiganten går nu rettens vej for at finde frem til bagmændene bag 117 tilfælde af svindelforsøg på internettet. Sagerne mod de ukendte bagmænd giver Microsoft mulighed for at få udleveret oplysninger fra internetudbydere. På den måde håber selskabet at finde frem til de større sammensværgelser bag svindlen.

Microsoft ved ikke, hvor de bor. Alligevel slæber softwaregiganten nu 117 ukendte net-svindlere i retten.

Der er dog fornuft bag de 117 såkaldte "John Doe"-søgsmål.

Ved at anlægge sagerne mod de ukendte bagmænd til 117 tilfælde af internetsvindel eller phishing, får Microsoft mulighed for at finde frem til bagmændenes identitet.

Amerikansk lov giver mulighed for at anlægge sådanne sager mod ukendte personer, og Microsoft kan bruge sagen til at få udleveret oplysninger fra eksempelvis internetudbydere og ad den vej spore bagmændene.

Lærerig svindlerjagt

Microsoft anlægger sagerne for at få klarlagt, om der er større sammensværgelser bag svindlen.

- Vil vi fange alle 117? Jeg aner det ikke, men vi vil helt sikkert lære en masse, siger Aaron Kornblum, Microsofts juridiske rådgiver for internetsikkerhed.

Microsoft anlægger sagerne ud fra, at der i de 117 phishing-forsøg er anvendt logoer og andet ophavsretsligt beskyttet materiale fra Microsoft.

Det egentlige formål er dog at finde frem til bagmændene bag svindlen. Selve den paragraf om misbrug af varemærker, som sagerne anlægges under kan udløse erstatninger på op mod en million dollars eller 5,7 millioner kroner.

Microsoft har tidligere anvendt samme fremgangsmåde i mindre skala til at slå kløerne i en 21-årig amerikansk net-svindler, som blev dømt til at betale 17 millioner kroner i erstatning.

Svindel er svindlernes lokkemad

Phishing er et af de hurtigst voksende sikkerhedsproblemer på internettet. Typisk drejer det sig om gennem en spammail at lokke modtageren ind på en falsk hjemmeside.

Her bliver offeret bedt om at udlevere sine kreditkortoplysninger ? ofte under dække af, at oplysningerne skal bekræftes, fordi kreditkortselskabet har mistanke om svindel.

Derfor er det bedste råd mod phishing, at man aldrig skal udlevere personlige oplysninger, når nogen beder om dem.

Et kreditkortfirma, som har mistanke om svindel, vil aldrig bede kortindehaveren om sådanne oplysninger. I stedet vil selskabet bede om at få bekræftet, at konkrete transaktioner har fundet sted, hvis de opdager adfærdsmønstre, der tyder på svindel.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere