Indhold
Undersøgelsen The Internet Monitor løber af stabelen to gange om året, og resultatet af forårets spørgerunde er netop offentliggjort. Her er 400.000 mennesker spurgt om deres brug af internettet.
Hvis man kigger på en periode på 14 dage viser det sig, at 30 procent af alle europæere havde været online i løbet af dette tidsrum. Det er en stigning på tre procentpoint pr. halvår i det sidste år. Fire procent havde handlet på nettet. Tallet dækker over store regionale forskelle. Kun en tiendedel af portugiserne havde været på nettet, mens seks ud af ti nordmænd og 49 procent af danskere havde brugt nettet i løbet af de to uger.
Tiden på nettet tages først og fremmest fra den tid, vi ellers ville have brugt foran fjernsynet. Danskerne har svaret, at 28 procent af tiden foran browseren ellers ville havde været foran tv-apparatet. På europæisk plan er tallet hele 43 procent.
En fjerdedel af alle spurgte danskere havde prøvet at handle på nettet. Det var mest bøger og beklædning, der blev købt af danskerne. Hvor køb af rejser udgør 22 procent af al privat handel på nettet i USA, er salg af rejser online endnu ikke slået igennem i Danmark eller resten af Europa.
Et resume af den seneste undersøgelse kan findes hos firmaet Pro Active International, der sammen med en lang række samarbejdspartnere står bag The Internet Monitor.