Finske Nokia, sydkoreanske Samsung og svensk-japanske Sony Ericsson har alle benyttet første dag på mobilmessen 3GSM i Cannes til at præsentere den nye forårskollektion.
For alle selskabers vedkommende er der godt, men næppe overraskende, nyt for 3G-kunderne. Telefonerne er blevet mindre og fås nu i størrelser, der reelt tåler sammenligning med GSM-telefonerne.
Fokus er denne gang rettet mod både stil og teknologi, og selskaberne kappes om at præsentere nye multimediefunktioner.
Instamatic-telefonen
Nokia har indtil videre kun fremvist selskabets avancerede modeller i Series 60-kataloget.
Her er det imidlertid tydeligt, at den tidligere producent af gummistøvler nu satser mere på forbrugere end på erhvervsliv.
De nye generation af Series 60 følger den trend, som blandt andre Sony Ericsson har startet, hvor mobiltelefonen skal være lige dele telefon og kamera.
Det ses tydeligst i Nokias nye 6680, hvor kameraet aktiveres ved at skyde en klap til side på samme måde som det har været almindeligt siden Kodaks Instamatic-kameraer.
Telefonen er i øvrigt Nokias seneste bud i kampen om 3G-mobilkunderne, og har derfor også et ekstra kamera på forsiden, som først og fremmest er beregnet til videotelefoni.
Rene linjer og satellit-tv
Samsung har slæbt 10 nye modeller med til messen i Cannes. Udover de obligatoriske nye 3G-modeller, fremviser selskabet også telefoner med Digital Multimedia Broadcasting, DMB.
DMB er en teknologi, hvor tv-kanaler og radiokanaler sendes fra satellit til telefoner og basestationer på jorden. DMB gik forsøgsvis i luften sidste år i Sydkorea og Japan, og de lokale mobilproducenter og ?udbydere har store forventninger til betalt indhold via DMB.
Sony Ericsson satser på gamle skandinaviske dyder i deres nye 3G-mobiler. Det handler om enkelt design og rene linjer.
Samtidig går Sony Ericsson med på den asiatiske og amerikanske bølge og lancerer en 3G-telefon i klap-design.