20.000 modtagere af den danske elektronikproducent Bang & Olufsens britiske nyhedsbrev måtte i sidste uge have den store skovl frem for at rydde op i indbakkerne.
En berygtet fejl hos flere af modtagernes postsystemer betød, at op mod seks millioner kopier af nyhedsbrevet blev forsøgt afsendt, før serverne blev lukket ned.
De 20.000 modtagere fik derfor hver mellem en håndfuld og flere hundrede kopier af nyhedsbrevet, oplyser Stephen Anderson fra B&O's afdeling i Storbritannien til nyhedstjenesten The Register.
- Folk er i deres gode ret til at beklage sig, men det var ikke vores fejl, siger Stephen Anderson til nyhedstjenesten.
Fejl skyld i bombardement
De mange mails skyldtes en fejl i Microsoft Small Business Server 2003. Postsoftwaren kan i visse tilfælde begynde at videresende e-mails, den har modtaget.
Microsoft udsendte en opdatering til Small Business Server i maj sidste år, men der har alligevel været talrige episoder, hvor eksempelvis nyhedsbreve har fået servere til at gå amok.
I november sidste år blev 2.000 danske virksomheder bombarderet med kopier af en e-mail fra Danmarks Eksportråd.
En række ikke-opdaterede servere blandt modtagerne betød, at der i dagevis blev ved med at strømme kopier ind i indbakkerne hos de øvrige modtagere.
Oprydningen efter mailbombardementet viste sig at være en langsommelig affære for DK-Cert, som påtog sig at hjælpe Danmarks Eksportråd med opgaven.
For at stoppe de mange e-mails skal de skyldige servere først findes, og de ansvarlige skal slette mailkøen og opdatere softwaren.
Small Business Server-problemet kan opstå, selvom modtageradresserne er skjult i BCC-feltet i den oprindelige e-mail. Microsoft har ikke frigivet nærmere detaljer om, hvad der får softwaren til at videresende visse e-mails.
Relevant link