Politiker scorer vælgere på Dating.dk

<B STYLE="color:#C8000A;font-size:12px"> Valg:</b> Internettet er blevet et vigtigt annoncemedie for de politiske partier i valgkampen. Der bruges i disse uger millioner af kroner på alt fra videobannere til interaktive spil. En enkelt konservativ politiker bruger endda Dating.dk til at score nye vælgere.

De politiske partiers intense valgkamp kaster millioner af kroner af sig til danske webmedier. Netreklamer er nemlig blevet en væsentlig del af det politiske spil om magten.

Direktør Johan Boserup fra OMD Denmark, der er Danmarks største mediebureau, anslår, at nettet har taget et voldsomt spring frem som annoncemedie.

- Det er helt klart, at partierne i meget højere grad end tidligere bruger nettet i den her valgkamp, siger han.

Og nettet bruges ikke kun til simple bannerannoncer.

Spil en politiker

Regeringspartiet Venstre har for eksempel været tidligt ude. Allerede i begyndelsen af sidste år begyndte det produktionen af et webspil, som skal underholde og lokke nye vælgere til partiets hjemmeside.

I spillet 'Duellen' påtager man sig rollen som en af flere partiledere, hvorefter man over nettet kan udfordre en ven til at svare på spørgsmål, primært om Venstres valgkamp.


I spillet 'Duellen' får man rollen som politiker, der skal svare på skarpe spørgsmål fra blandt andet pressen om Venstres valgprogram.


Både Venstre og Konservative bruger videobannere, hvor der afspilles levende billeder, når musen føres hen over billedet.


Den konservative politiker Helle Sjelle har købt plads på Dating.dk, hvor der vises annoncer til alle mellem 20 og 60 år med postnumre i hendes valgkreds.

- Vi har lagt en vis selvironisk distance ind, fordi vi karikerer alle politikere. Forhåbentligt kan det være med til at skabe lidt trafik på vores hjemmeside, fordi man inviterer folk med ind i spillet, siger politisk sekretær Martin Vith.

På trods af lovmæssig slingrekurs er det ulovligt at indrykke politiske reklamer i tv, og flere partier har derfor brugt nettet til at udfylde det tomrum.

Videobannere fra regeringen

Hos de Konservative har man skabt bannerannoncer, hvor førende politikere taler til internetbrugeren, mens Venstre har valgt at fremhæve eksempler på politisk indsats i sine videobannere.

- Dem har vi en seks-syv forskellige af, og de kører på de større nyhedssites. Vi må som politisk parti ikke annoncere i fjernsynet, men det må vi godt på nettet, og det er det, vi prøver at kombinere, siger Martin Vith.

Han fortæller, at Venstre nu vil øge intensiteten af videobannerne for at opnå øget synlighed.

Hos mediebureauet OMD Denmark mener direktør Johan Boserup, at nettet har en række fordele frem for andre medier.

Udsolgt outdoor

Dels er der de rent praktiske som kort produktionstid og rigelig plads. Modsat outdoor-annoncerne, hvor der er udsolgt og kun de forudseende partier, der tilfældigvis kendte til valgets udskrivelse, har fået plads.

Dels giver nettet både mulighed for branding og uddybning, ligesom målgrupper kan adresseres meget præcist.

- Du kan virkelig udnytte alle de forcer, der er ved nettet, og det har åbnet øjnene for mange annoncører, især partier. De har et af de mest komplekse budskaber, man overhovedet kan komme med, fortæller Johan Boserup.

Alligevel er han ikke imponeret over de politiske partiers brug af nettet i valgkampen.

- Jeg tror, at de har svært ved at definere deres målgruppe og se den. Det ser ikke ud til, at de har udnyttet nettet optimalt. Men retfærdigvis skal det også siges, at kun de færreste normale annoncører har fået øjnene op for det, siger Johan Boserup.

Scorer vælgere på Dating.dk

Undtagelsen er måske den konservative politiker Helle Sjelle, der stiller op i Østre Storkreds i København. På Dating.dk har hun indrykket annoncer, som kun vises til profiler mellem 20 og 60 år, der har et postnummer, som hører til Østre Storkreds.

- Det er en fantastisk måde at bruge nettet på. Simpelt, men meget effektivt, vurderer Johan Boserup.

Det præcise omfang af beløbet, som ryger i valgkampen på nettet, er han ikke klar til at skyde på.

Hos Venstre oplyser man, at et stykke under 10 procent af reklamebudgettet bruges på nettet. Partiet har et samlet valgkampsbudget på omkring 22 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere