Det lille midtjyske it-firma Vikingegaarden, som har specialiseret sig i at sælge hardware og content management systemer (CMS) til mobil dataopsamling og overvågning, har landet en ordre i Sydafrika.
Ordren kommer fra firmaet N&Z Instrumentation, som skal sælge Vikingegaardens hardware og software til entreprenører og produktionsvirksomheder i den sydligste del af det afrikanske kontinent.
- Vi forventer os meget af aftalen, fordi den både er forretningsmæssig interessant, men også fordi, det er en showcase for brugen af vores teknologi-koncept på verdensplan, siger direktør Ulrik Østergaard fra Vikingegaarden.
Vikingegaardens teknologi-koncept går ud på at overvåge virksomheders udstyr og processer via et stykke hardware ? en såkaldt datalogger ? som sender data til medarbejdernes pc?er, mobiltelefoner eller håndholdte computere.
- Overvågning og dataopsamling ved hjælp af telefonlinjer og mobiltelefoni er velkendt. Det afgørende for vort system er, at det er tilgængeligt via nettet, og at data transmitteres via GPRS. Det betyder, at systemet er tilgængeligt overalt i verden og at kommunikationsomkostningerne reduceres til et minimum, siger Ulrik Østergaard.
Han forklarer, at systemet blandt andet skal i brug på en sydafrikansk kemikaliefabrik, hvor det skal overvåge, om der er de rette mængder væske i fabrikkens tanke.
- Brugerne kan logge sig på systemet fra en pc eller lommecomputer med internetadgang og se dataværdier fra produktionen eller historiske data. Produktionsprocessen kan også kontrolleres, så en bruger kan eksempelvis vælge at lukke for en ventil fra det håndholdte apparat, siger direktøren.
Vikingegaarden blev etableret i 1996, og det er endnu et lille selskab med kun to ansatte i Danmark. Selskabets udviklingsafdeling ligger i Litauen, hvor det i øjeblikket har tre udviklere ansat.
Selskabets største kunder er entreprenør-virksomheder, men det har også leveret et system til overvågning og regulering af trafiklys via GPRS i Ørestaden ved København.