Et organ under FN skal i denne uge tage stilling til, om brændselsceller skal fjernes fra listen over farligt gods, som ikke må medbringes ombord på passagerfly.
Under de nuværende regler er det forbudt at medbringe beholdere med methanol, som er den type alkohol, der bruges som brændstof af visse brændselsceller.
Den type brændselsceller, som flere elektronikfirmaer er ved at udvikle til eksempelvis bærbare pc'er, er netop af den type, der anvender flydende methanol.
Brandfarlig væske
Det er en brandfarlig væske, og derfor er det i dag ikke tilladt at medbringe beholdere med methanol, selv om det kun drejer sig om relativt små mængder.
Det betyder, at en bærbar pc forsynet med en brændselscelle og en beholder til methanol i dag ikke må medbringes ombord på passagerfly.
Derfor skal en ekspertgruppe under FN nu vurdere, om reglerne skal ændres, så brændstofbeholdere til bærbare bliver undtaget.
- Vi tror ikke, at myndighederne er modstandere af methanol. Men det vil tage tid at komme gennem bureaukratiet, siger talskvinde Midori Suzuki fra japanske Toshiba, som er et af de selskaber, der udvikler brændselsceller til elektronik.
Methanol-bærbare udsat til 2007
Nye regler vil imidlertid først kunne træde i kraft fra 1. januar 2007, hvis de nationale luftfartsmyndigheder vælger at følge en anbefaling fra FN-ekspertgruppen om at fritage methanol-beholderne.
Derfor har blandt andre japanske NEC udsat lanceringen af selskabets første massefremstillede methanoldrevne bærbare til 2007. De skulle ellers have været på markedet allerede i år.
Brændselsceller af den type, som er relevant for elektronik, blander methanol, vand og luft for at skabe elektricitet.
Flere firmaer har allerede udviklet prototyper, der er små nok til at bygge ind i bærbare pc'er, men giver langt længere tid mellem påfyldningerne.
Et fuldt opladt konventionelt batteri kan højst klare en lille håndfuld timer på en økonomisk bærbar. En brændselscelle af samme størrelse vil kunne give op til 20 timer.