Microsoft går på charmeoffensiv i verdens næstmest folkerige land, Indien.
Softwaregiganten vil udbyde den særlige discountudgave af Windows, som selskabet tidligere har introduceret i blandt andet Thailand.
Dermed har Microsoft taget endnu et skridt for at sikre sig et fodfæste på de spirende it-markeder i Asien.
Her kæmper Microsoft dels mod massiv piratkopiering, samt konkurrence fra blandt andet Linux på det almindelige pc-marked, hvor Microsoft dominerer i Vesten.
Microsoft har tidligere offentliggjort planer om den særlige Windows Starter Edition i Thailand, Malaysia, Indonesien og senest Rusland. Nu kommer Indien, som har over en milliard indbyggere, hvor det endnu kun er en marginal procentdel, som bruger it.
- Vi tror på, at dette skridt vil sætte skub i brugen af it, så vi kan skabe en ny generation af teknologibevidste borgere, som kan bidrage til Indiens vækst mod at blive en it-supermagt, udtaler Microsofts chef i Indien, Ravi Venkatesan, i en pressemeddelelse.
Den særlige Windows-udgave er en barberet udgave af Windows XP, som er tilpasset lokale forhold, men mangler flere funktioner i forhold til den version, Microsoft sælger i andre lande.
Microsoft vil begynde at sælge den skrabede Windows-version til inderne fra begyndelsen af 2005.