Danmarks største internetudbyder, TDC, har efter selskabets eget udsagn stor succes med det nye spamfilter, som blev indført for alle kunder 31. august i år.
Siden filteret blev tændt, har det stoppet gennemsnitligt to millioner spammails i døgnet, oplyser TDC's nyhedstjeneste, TDC Nyt.
Selskabets filter stopper omkring 63 procent af alle de e-mails, som lander på TDC's postservere.
TDC indførte i august et filter for alle sine kunder, som skal stoppe både spam og virus. Filteret er slået til for alle kunder, og de mails, som sorteres fra som spam, bliver placeret i en særlig mappe på brugerens postkonto.
Ifølge TDC's egen opgørelse var der virus i 7,8 procent af de e-mails, som kunderne modtog. Disse mails får fjernet den skadelige del, som erstattes af en meddelelse til kunden fra TDC.
Glade kunder
Kunderne er ifølge direktør for TDC Online, Per Rasmussen, tilfredse med at overlade den basale e-mailsikkerhed til internetudbyderen.
- Vi får mange positive reaktioner fra kunder, som er glade for at slippe for de mange spammails, siger han til TDC Nyt.
I kølvandet på, at internetudbyderne i foråret gik sammen om at oprette et fælles beredskab mod virus, opstod en debat om, hvorvidt internetudbyderne skulle pålægges et større ansvar for at sikre deres kunder.
Flere politiske partier mente, at det burde være internetudbydernes ansvar at bekæmpe både virus og spam.
Siden har TDC og ligeledes Tele2 taget initiativ til centralt at filtrere kundernes post. TDC's system, som omfatter mere end en million elektroniske postkasser, gik i luften den 31. august.