Nokia er stadig størst, og spiser nu igen andele fra konkurrenterne på det globale marked for mobiltelefoner efter flere af de største mobilproducenter har taget markedsandele fra de små i andet kvartal, hvor der blev sat rekord for salget af mobiltelefoner.
- Det er det største kvartal nogensinde og endda større end første kvartal, der nåede 153 millioner solgte mobiltelefoner. Det havde vi ikke ventet, siger Ben Wood, som er analytiker hos Gartner i en meddelelse.
Realistisk prognose
Nu ser det ud til at prognosen om et salg på 650 millioner mobiltelefoner på verdensplan i 2004 er realistisk, vurderer Wood, men han advarer om at et salg over 650 millioner ikke kan fastholdes i kommende år.
Nokias andel af markedet steg i andet kvartal til 29,7 procent fra 28,9 procent i første kvartal. Det er fortsat under niveauet fra sidste år på 35,6 procent.
De øvrige store producenter tog også markedsandele, så taberne i andet kvartal var de helt små producenter samt Siemens, der fik en lille nedgang og står over for et svært andet halvår. Det tyske selskab har været nødt til at tilbagekalde sin nye 65-serie på grund af softwareproblemer.
Nokia har genvundet terræn
Nokia har genvundet terræn ved at skære massivt i priserne på sine telefoner. Manglen på attraktive dyre modeller gør dog fortsat Nokia sårbar.
Geografisk er fremgangen stærkest i Latin Amerika, hvor mange køber mobiltelefon for første gang, mens salget i Europa og Nordamerika er drevet af skiftet til mere avancerede modeller.
Svensk-japanske Sony Ericsson havde et stærkt kvartal og nåede 6,6 procent af markedet mod 5,4 procent i første kvartal. Omstruktureringerne gennem de seneste år har båret frugt.
Motorola er markedets næststørste mobiltelefonproducent med en andel på 15,8 procent. Herefter følger Samsung med 12,1 procent af mobiltelefonsalget.
Gartners undersøgelse måler salget af mobiltelefoner til slutbrugeren sammenlignet med flere andere markedsovervågere, som måler salget til distributøren.