Selv om solen og sommervarmen endelig er kommet til Danmark, spøger den uhørt våde sommer stadig for tusindvis af telefonkunder på Sjælland, som fortsat må vente på at få telefon- og internetforbindelse med omverdenen.
Ventetiden er i gennemsnit mere end fem arbejdsdage.
- Det er rigtigt, at vi har en lang fejlretningstid på Sjælland. Specielt i det nordlige Sjælland. Det er vi naturligvis meget kede af, siger Jørgen Brodersen, produktionschef i TDC Installation, som står for fejlretningerne.
Han vurderer, at der i øjeblikket er omkring 2.500 kunder på Sjælland, som har problemer med telefonerne. Det er dobbelt så mange, som TDC normalt har.
Ferieboom
Jørgen Brodersen peger desuden på, at der netop nu et stort boom, fordi folk kommer hjem fra ferie og opdager, at deres telefon ikke virker.
- Det betyder, at der er kunder i det nordlige Sjælland, som må vente fem arbejdsdage. Det er ikke særlig tilfredsstillende, siger Jørgen Brodersen.
Meteorologerne spår fortsat tørvejr et godt stykke ind i næste uge, og hvis den prognose holder, er Jørgen Brodersen en glad mand.
- Men hvis Thors Hammer slår ned igen, så kan vi starte forfra. Lige nu arbejder alle teknikere over - også i weekenderne, siger Jørgen Brodersen.
Sidste års lyn
Problemerne skyldes, at der fortsat er masser af problemer med regnen under jorden, selvom danskerne på jordoverfladen kan nyde, at solen er kommet frem.
Den våde sommer har skabt usædvanligt mange problemer, selvom der ikke har været specielt mange tordenbyger, som ellers er den største fare for telefonnettet.
Jørgen Brodersen peger dog på, at gamle skader fra sidste års tordenvejr, som har skabt små huller i kablerne, nu giver fejl, fordi vandtrykket i jorden er så kraftigt efter mange ugers regn.
- Der er én stor synder: Vejret. Vejrsituationen har været utrolig hård ved os i år. Når det regner i tre uger, så trænger vandet ind i vores kabler og giver fejl, forklarer Jørgen Brodersen.
Præcis hvor lang tid en kunde skal vente afhænger af kundens geografiske placering. For at optimere fejlretningen og udnytte teknikerne bedst muligt, bliver opgaverne samlet i pakker.
Det betyder, at teknikerne koncentrerer sig om at løse alle fejl i et område af gangen, forklarer Jørgen Brodersen.