Dobbelt så mange af verdens forbrugere vil i år hive kreditkortet op af lommen for at investere i en musikafspiller sammenlignet med sidste år.
I 2004 vil der på verdensplan blive solgt 10,8 millioner digitale musikafspillere lige fra de små og billige modeller med flash-hukommelse til de dyre med harddiske på flere gigabyte som eksempelvis Apples Ipod.
Det er ifølge nyhedsbureauet Reuters konklusionen på en analyse, som det britiske analysefirma Informa Media har foretaget.
Smitter ikke på pladesalg
Det voldsomme boom i salget af afspillere får dog i første omgang ikke nogen positiv afsmitning på pladesalget.
Informa Media vurderer, at køberne i starten vil overføre deres eksisterende cd-samlinger eller hente musik gratis fra internettet.
Først senere vil væksten kunne mærkes hos de pladeselskaber, der sælger musik online, vurderer analytiker Simon Dyson fra Informa Media ifølge Reuters.
Apple har gennem massivt mediefokus haft held til nærmest at få sat lighedstegn mellem MP3-afspillere og selskabets Ipod-produkter, der i høj grad har levet højt på Apples erfaring med at sælge elektronik på livsstil mere end ren teknik.
Succesen er ikke blevet mindre efter selskabet lancerede Ipod Mini, som nu kommer til Danmark og resten af Europa fredag.
En række andre traditionelle it-firmaer er dog også trådt ind på scenen. Det gælder især lydkort-producenten Creative Labs og pc-producenten Dell.
Sony, der med Walkman'en i 1980'erne stort set opfandt den bærbare personlige musikafspiller, er også med, efter selskabet længe har holdt fast i Mini Disc-formatet, der aldrig er slået bredt igennem.
Samtidig er der skudt en lang række nye mærker op, som eksempelvis det svenske Jens of Sweden, ligesom de tradtionelle producenter af forbrugerelektronik også er hoppet med på vognen.