Microsoft stiller nu 300 millioner kroner til rådighed for sin partnerkanal i et forsøg på at få brugerne til at opgradere til Windows XP og Office 2003.
Samtidig har Microsoft mandet op med 57 eksperter hos partnere over hele verden, hvor de skal hjælpe med at få især mellemstore og store virksomheder til at opgraderes deres Microsoft-software.
De 300 millioner kroner sættes i en opgraderingsfond, som forhandlerne kan bruge af, når de oplever problemer med at få kunder til at skifte til de nyeste Microsoft-produkter.
Mange virksomheder bruger fortsat ældre versioner af Windows på deres kontor-pc'er. En mini-undersøgelse foretaget af analysefirmaet Gartner viste sidste år, at kun 14 procent af deltagerne i en konference havde opdateret til det tre år gamle styresystem Windows XP.
Den nye opdateringsfond er en del af et øget fokus på Microsofts forhandlere over hele verden. I alt vil Microsoft bruge 10 milliarder kroner på sine forhandlere i år, en stigning på godt 13 procent i forhold til året før.
Især skal der gøres en indsats på området Microsoft Business Solutions, der dækker de tidligere danske Navision-produkter.
Microsofts globale partnerchef, Orlando Ayala, fortæller til Cnet, at selskabet i dag har omkring 6.000 partnere, som er uddannede til at sælge produkterne fra Navision og Great Plains, et andet af Microsofts opkøb.
Det antal skal i løbet af de næste 18 måneder øges kraftigt, så Microsoft når op på næsten 10.000 partnere i den kategori.
Microsoft Business Solutions er det mindste af Microsofts syv forretningsområder, men samtidig det område, som vokser hurtigst.
På verdensplan har Microsoft omkring 800.000 partnere.