For første gang i flere år ser det ud til, at Microsofts webbrowser Internet Explorer mister markedsandele.
Internet Explorer er gået tilbage fra at have toppet med en markedsandel på 95,73 procent den 4. juni til 94,73 procent den 6.juli, oplyser selskabet Websidestory, som leverer web-statistikker.
På lidt over en måned har Microsoft altså mistet en procent af browserbrugerne. Det lyder ikke af meget, men det skal ses i forhold til, at Internet Explorer siden juni 2002 har ligget stabilt med omkring 95,7 procent.
- Det er første gang, vi har set en vedvarende nedadgående tendens for Microsoft. Den har nu varet en måned, hvor det er gået stille og roligt tilbage for Microsoft, siger analytiker Geoff Johnston fra Websidestory.
Samtidig ser det ud til, at internetbrugerne skifter til Explorers største rival, open source-browseren Mozilla.
I samme periode, som Internet Explorer er gået tilbage, er Mozilla og den Mozilla-baserede Netscape gået næsten tilsvarende frem fra 3,21 til 4,05 procent.
- Der skal meget til, før folk udskifter deres browser. Det er flere år siden, nogen har været villige til at gøre det i større antal, siger Geoff Johnston.
Fordoblet efterspørgsel
Den seneste tids øgede fokus på sikkerhedshuller i Internet Explorer kan være en del af forklaringen på Internet Explorers tilbagegang. De amerikanske myndigheder har eksempelvis lige ud anbefalet internetbrugerne at skifte til andre produkter.
Det kan mærkes hos konkurrenterne.
- Efter sikkerhedshistorierne dukkede op omkring 28. juni, blev der downloadet dobbelt så mange kopier som ellers, oplyser talsmand Bart Decrem fra Mozilla Foundation.
Da download-aktiviteten toppede, blev der dagligt hentet mere end 200.000 kopier af Mozilla-browseren og dens letvægtsudgave Firefox.