It-iværksætteri behøver ikke at være en dans på neuroser, selv om du i mange, mange timer risikerer at støde ind i skuffelser, ærgrelser og komplicerede problemstillinger om emner, du aldrig har hørt om før.
Det kan Rudi Kragh skrive under på, efter han nu på snart 10. år er i gang som it-iværksætter.
Han fortryder på ingen måde, at han smed sit forskerjob over skulderen og hver dag kæmper for få udviklet sit produkt og sælge det til både offentlige og private kunder.
"Min motivation er stadig den intellektuelle udfordring ved at være med til at løse et samfundsproblem, men det kræver selvfølgelig, at man har is i maven og ikke drikker så meget kaffe, at isen smelter," siger Rudi Kragh til Computerworld.
Han skynder sig at tilføje, at investorerne også meget gerne skulle have deres andel tilbage, efter at have troet på hans vision om at bygge en energiberegner funderet på blandt andet offentlige data i snart et årti.
"Hvis ikke investorerne havde troet på projektet dengang og nu, så ville jeg være en færdig mand for længst"
"Min kone, mit barn og jeg skal bare have trives godt, for det har aldrig været min mission, at jeg skulle være rigtig rig," lyder det fra it-iværksætteren, som i dag har et to-mandsselskab, hvor kundeporteføljen består af 12 kommuner og en række banker og forsyningsselskaber.
Investoren tænder på visionen
Rudi Kraghs ide går kort og godt ud på, at omkring 1,5 millioner danske huse kunne isoleres bedre, hvis boligejerne fik et mere klart billede af, hvor varmen - og dermed udgifterne til varme - forsvinder hen.
Derfra går han i gang med at hive fat i en kreds af investorer, som samlet har skudt cirka fem millioner kroner i projektet.
Da de første penge er sikret, går et udviklerhold på Filippinerne i gang med at bygge den første prototype på kerneproduktet, HusetsWeb.
"Jeg er humanistisk og samfundsvidenskabelig kandidat, så derfor har jeg en noget skæv tilgang til it-verdenen. Men hovedinvestoren med 30 års erfaring tændte på visionen og så, at vi kunne blive et supplement til BBR," siger Rudi Kragh med den dagligdags betegnelse for Bygnings- og Boligregistret.
"Hvis ikke investorerne havde troet på projektet dengang og nu, så ville jeg være en færdig mand for længst," fortsætter Rudi Kragh
Løber panden mod mange mure
Uden det store kendskab til it, salg, persondataloven, boliglovgivning og administration kaster Rudi Kragh sig ud i bølgerne.
Derfor bliver han ved med at kæmpe for projektet
Og han løber gentagne gange panden mod to mure, når han skal forklare folk om sit projekt.
"Offentlige samarbejdspartnere som kommuner ser det som en privat opgave, mens potentielle private samarbejdspartnere ser projektet som en statslig opgave, " forklarer Rudi Kragh og tilføjer, at det er en udfordring at have et projekt, der bygger bro mellem det private og offentlige marked, som HusetsWeb gør.
"Jeg er ikke sælger, men det lærer man dog lidt hen ad vejen," tilføjer Rudi Kragh og fremhæver en anden væsentlig opgave med at gøre sit projekt flyvefærdigt.
"I starten var det rigtig svært at få adgang til de offentlige data, men siden har jeg følt mig som lidt af en murbrækker," forklarer han.
I den sammenhæng fremhæver han, at han efter at have vundet en offentlig digitaliseringspris i 2010 omkring udnyttelsen af offentlige data blev ringet op af forskellige styrelser og spurgt, hvilke data han skulle have fat i til sit projekt, inden hele det offentlige data-arvesølv blev offentligt tilgængelig ved årsskiftet.
"Det er spændende at have deltaget i denne proces, men det kan ikke ses på bundlinjen," lyder det fra Rudi Kragh
For der er selvfølgelig også økonomien i projektet, som Rudi Kragh dagligt kæmper med.
"Når du har med offentlige kunder at gøre, så tager beslutninger rigtig lang tid, så når de i dag siger, at de nok slår til i 2015, så regner jeg med, at jeg først kan fakturere dem i 2016," lyder det fra it-iværksætteren, som stadig har større udgifter end den lidt mere end en million kroner, som selskabet har i årlig omsætning.
Derudover har han også kæmpet mod selskaber, der ville stjæle hans idé.
Det handler om visionen
Rudi Kragh sidder i dag på godt 30 procent af ejerskabet, mens investorerne deler små 70 procent.
Før havde han kun 20 procent, men andelen er med tiden sat op, så han løbende kan have en gulerod at kigge på for enden af tunnelen.
Om det hele så har været alle anstrengelserne værd, svarer Rudi Kragh:
"Ja, det handler helt simpelt om at realisere en vision og skabe et mere bæredygtigt samfund."
Læs mere om iværksættere her:
Sådan får vi flere succesrige danske it-iværksættere