Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Sådan kommer AI-agenter til at påvirke fremtidens arbejdsplads og arbejdsgange

Klumme: Det skal du vide om AI-agenternes potentiale, og hvordan de kan transformere din organisation.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Kunne det ikke være passende at starte 2025 med nogle konkrete forudsigelser om, hvad der kommer til at ske med AI, og særligt AI-agenter baseret på nye landvindinger inden for Generativ AI?

Jeg ser masser af eksperter sige, at det bliver en vigtig del af fremtidens arbejdsform og it-landskab, men hvordan kommer det til at udspille sig i praksis?

Som CAIO har det været noget jeg har været nødt til at tage stilling til, så lad mig dele det roadmap, jeg ser ruller hen over horisonten på vej mod os.

AI-agenter bliver stærkere

En AI-agent er et system, der autonomt udfører opgaver og træffer beslutninger baseret på data og kunstig intelligs.

Med generativ AI kan agenten tolke og skabe nyt indhold som tekst, billeder eller kode, hvilket gør den særligt værdifuld til kreative og komplekse opgaver.

Det "arbejdsområde" vil typisk være defineret af den vidensbase (dokumenter, databaser og så videre), som den er sat i verden for at være ekspert i.

I tidligere klummer er jeg kommet ind på, hvordan dens vidensbase kunne være en RAG-arkitektur på en samling af dokumenter, men også hvordan den vil kunne agere Data Scientist på tal og anden ikke-sproglig data via funktionalitet som Code Interpreter.

Sammenholder vi dette med udviklingen inden for anvendelsen af Reinforcement Learning og COT inden for Generativ AI, hvor jeg i sidste klumme talte om OpenAIs o1 model, og med, hvordan den nylige annoncering af o3 løfter dette til endnu højere, hidtil usete niveauer;

Ja, så står vi allerede i år med nogle særdeles kompetente AI-agenter, som i øvrigt også kan samarbejde om opgaverne de løser.

Mere naturligt og kontekstuelt UI/UX

Det specielle ved AI-agenter kommer til at være at vi kan kommunikere i de naturlige sprog til dem, fordi de benytter sprogmodeller til disse interaktioner, sådan som vi allerede kender det fra ChatGPT, Copilot, med flere.

Samtidig bliver det også en langt mere kontekstuel interaktion ud fra et unikt behov, hvor man går til en AI Agent og stiller en opgave, og den så udfører den og kommer tilbage med et resultat.

I stedet for at man skulle lære et program/applikation at kende og prøve at få sit behov løst indenfor rammerne og begrænsningerne af denne applikation, kunne man i stedet forklare sit behov i et naturligt sprog som dansk eller engelsk til en AI-agent, som så tog sig af det arbejde.

AI-agenter vil derfor kraftigt reducere applikationslaget i det generelle it-landskab til fordel for mere naturlige interaktioner.

Forudsigelse: Applikationslaget bliver gradvist tyndere

I praksis betyder dette et paradigmeskifte inden for, hvordan vi som mennesker arbejder med data, og de processer, der er rundt om disse.

Ja, der vil altid være behov for at visse processer kører på en bestemt måde i et applikationslag af applikationer, der kræver, at man sætter sig ind i disse og arbejder med data, som de foreskriver og begrænser en til, men flere og flere opgaver kan løses ved blot at forklare en AI-agent, hvad den skal gøre for en.

Det leder os til en praktisk forudsigelse af, hvad vi kommer til at se i fremtiden: Applikationslaget bliver tyndere. Det betyder, at vi bruger færre programmer, og vi bruger dem ikke lige så tit til lige så mange ting.

Samtidig vil AI-agenter overtage som forvaltere af den data, der arbejdes med - og på - af mennesker, som derved kommer til at få løst opgaver på en nemmere og mere naturlig måde.

UI/UX er tilpasset til, hvordan vi mennesker kommunikerer i naturlige sprog, i stedet for at vi som mennesker skal lære regler, symboler og processer i en rammesat applikation.

Den følgende figur viser, hvordan dette skifte vil kunne se ud over de kommende fem år.

I 2020 var der stort set ingen AI-agenter af den styrke og type, vi ser komme nu.

Her i 2025 er de begyndt at komme i de former, jeg har nævnt. I 2030 vil de udgøre en signifikant del af interaktionsformen og arbejdsstyrken i en moderne virksomhed:

Applikationer kunne være ting som Dynamics 365, Power Platformen, Salesforce, SAP og meget mere.

De vil ikke dø ud, men de vil skulle frigive meget ansvar, værdi og anvendelsesscenarier til AI-agenter.

Hvor godt man kommer igennem dette skifte er afhængigt af flere komplekse faktorer, men én ting, som alle vil være underlagt er følgende:

Jo bedre det datagrundlag man har etableret er sat op til at kunne udnyttes og anvendes af disse fremtidige AI-agenter – jo bedre, kan man transitionere i denne retning.

Så spørg jer selv: Lagrer jeg de rette sproglige data med sigte på at sprogmodeller kan lave det om til hårde tal jeg kan agere på?

Har jeg styr på hvilke af mine processer der er "hårde processer", der skal blive i applikationslaget, og hvilke af mine processer der er "bløde processer", som kan overtages af AI agenter?

Hvilket vidensområder og dermed AI-agent samarbejdsstrukturer skal jeg sætte op? Hvad kræver disse i forhold til, at jeg gemmer historikken over tidligere arbejde og kommunikation?

Disse - og mange andre spørgsmål relateret til dem- er, hvad man bør fokusere på, hvis man vil fremtidssikre sin organisation eller virksomhed de næste fem år, men det er desværre ikke noget, jeg ser, bliver taget tilstrækkeligt alvorligt.

Det virker måske også lidt ekstremt, men her vil jeg henvise til at selv Microsofts CEO Satya Nadella i et nyligt interview om fremtidens AI og teknologi, i podcasten BG2 med Bill Gurley & Brad Gerstner, sagde lige præcis dette.

Han brugte endda sit eget MS Dynamics som eksempel i følgende udtalelse om applikationslagets fremtidige anvendelser:

"I think the notion that business applications exist - that's probably where they'll all collapse right in the agent era".

Med andre ord – I den tidsalder af AI-agenter, vi er på vej ind i, skal man nok ikke regne med, at applikationslaget vil have samme anvendelse, som vi ser i dag.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.