Der er specielt en sektor, der skal drive væksten på det danske it-marked.
Det er salg og udvikling af software, som er den store vækstmotor, viser nye tal fra IDC.
2012 endte med en vækst på over 7,5 procent, og i både 2013 og 2014 fortsætter udviklingen med vækstrater på over fem procent, lyder prognosen fra analysehuset.
"Dermed er software blevet vækstmotoren på det danske it-marked," vurderer Morten Bangsgaard, administrerende direktør i IT-Branchen.
"Det er meget glædeligt, at vi ser en solid vækst på det danske software-marked. Stadig flere virksomheder begynder at investere i it-løsninger, der kan øge deres konkurrenceevne og skabe bedre overblik over kunder, salg og nye forretningsmuligheder," siger Morten Bangsgaard.
Væksten på software-markedet skyldes primært et øget salg af database-programmer, CRM-systemer, Business Analytics-værktøjer og digitale samarbejdsværktøjer.
Services tegner også lyst
It-service er en anden positiv historie i it-verdenen.
Efter en vækst på 1,9 procent i 2012, vil væksten på markedet for it-service stige til 2,5 procent i 2013.
"Nye investeringer i it-service er primært drevet af, at flere virksomheder er begyndt at bruge outsourcing af deres it-funktioner, som en vej til at blive mere effektive," siger chefanalytiker Anders Elbak, IDC.
Hardware bløder
Mens software-produktionen vokser, så er udviklingen mere afdæmpet, når det gælder det samlede danske it-marked.
Den samlede it-vækst i 2013 vurderes til omkring 2,8 procent, hvilket primært skyldes stagnation af salget af hardware.
"Salget af mobile enheder som smartphones og tablets får ikke samme vækst som i 2012. Markedet for smartphones er langsomt ved at blive mættet, og tablet-markedet bliver hæmmet af et meget hård konkurrence på priserne," siger Anders Elbak.
Udviklingen fortsætter i 2014, hvor væksten på hardware-markedet også vil være beskeden.