I kølvandet på Mydoom-ormens hærgen er mange indbakker blevet fyldt med falske retur-mails, der næsten skaber lige så stor virus-panik som ormen i sig selv.
Posten kommer fra mailscannere, der automatisk sender en besked til afsenderen, når de blokerer en virusinficeret mail.
Problemet er bare, at de nye vira - med verdens hurtigst spredte orm, Mydoom.A, i spidsen - høster mailadresser fra smittede pc'ers adressebøger og på internettet.
Derfor kommer mange tilfældige til at stå som afsendere af virusinficerede mails.
- Det er et stort problem. Vi får mange henvendelser fra virksomheder og folk, der har modtaget falske returmails, som er usikre på, om deres maskiner er smittede, siger Chris Østergaard fra sikkerhedsfirmaet Comendo, der scanner og filtrerer virksomheders e-post for virus.
Skaber støj på linjen
Samtidig skaber de falske returmails en masse unødvendig trafik, der gør systemadministratorernes i forvejen hektiske hverdag i orme-tider endnu travlere. Den ekstra trafik kan i værste fald overbelaste virksomhedernes netværk og internettet.
- Vi får også henvendelser fra folk, der beskyldes for at være virusspredere, fordi de står som afsendere af inficerede mails, oplyser Chris Østergaard.
Og Comendos bekymringer bakkes op af konkurrenten Esec, der også overvåger virksomheders e-post for at undgå virusinfektioner.
- Det er helt sikkert et stort problem, der skaber en masse unødig støj på linjen. Det er især personer med mailadresser, der er let tilgængelige og meget udbredte, som er blevet bombarderet med returmails, siger Peter Jelver, teknisk chef for Esec.
Han oplyser, at problemet er vokset i starten af januar, hvor først Bagle og siden Mydoom-ormene har spredt sig lynhurtigt til computere verden over.
- Problemet kan løses ved at virksomheders mailscannere indstilles til kun at give besked til modtageren af en virusinficeret mail. Så er problemet løst, siger Peter Jelver.