Forbrugerombudsmanden fortsætter den hårde kurs mod spammere, der blev indledt med en bøde på 400.000 kroner i januar til mobilforretningen Aircom fra Ringsted, som havde bombarderet virksomheder med op til 15.000 mobilreklamer over fax.
Nu lægger forbrugerombudsmanden nemlig op til millionbøder i tre sager rejst mod henholdsvis Debitel, Druegaarden og KG Erhverv, der beskyldes for at have bombarderet folks computere og mobiltelefoner med spam.
- Vi har en række sager på vej. Blandt andet mod Debitel, fordi de i foråret udsendte 12.000 sms-beskeder og cirka 40.000 e-mails i strid mod markedsføringsloven, siger Jane Frederikke Land til Ritzau.
Debitel risikerer millionbøde
Dermed er der lagt op til et juridisk slagsmål af karat, da Debitel tidligere har kaldt Forbrugerombudsmandens krav om en millionbøde for storhedsvanvid.
Forbrugerstyrelsen fik i Aircom-sagen rettens opbakning til en model for spam-bøder, der går ud på, at virksomheder minimum kan få en bøde på 10.000 kroner.
Så stor er bøden nemlig, så længe virksomheden ikke udsender mere end 100 spam-reklamer. Store spam-syndere kan derimod se frem til voldsomme bøder, da mere end 100 udsendte spam-reklamer koster 100 kroner stykket.
Forbrugerombudsmanden går nu efter at få bøde-modellen til at blive praksis for spam-bøder i fremtiden. Det kan komme til at koste Debitel dyrt, da selskabet risikerer en bøde på over fem millioner kroner for de 12.000 sms-beskeder og 40.000 spam-e-mails, som virksomheden sendte ud sidste år.