Efter lanceringen af Microsofts nye version af Office-pakken er distributører og forhandlere igen blevet en fuldgyldig del af salgsstrategien for it-verdenens mest dominerende softwareprodukt.
Sådan lyder vurderingen fra landets to største it-distributører, som ser frem til, at de ligesom resten af it-kanalen nu får en bid af Office-kagen.
"Den gode nyhed for kanalen er, at Microsoft har erkendt, at man ikke kan bypasse kanalen, og at der er brug for distributører og forhandlere for at få den nye version ud i markedet. Nu får man mulighed for at levere Office både on og off premise. Det giver den fleksibilitet, som kunderne har brug for," lyder det fra Thomas Christensen, chef for Tech Datas enterprise-forretning (Azlan).
Med den nye Office-version er Microsoft gået et stort skridt i retning af en sammensmeltning af den traditionelle software og cloud-versionen, som markedsføres under navnet Office 365. Men for it-kanalen vejer det lige så tungt, hvordan Microsoft vil bringe Office til markedet - og ikke mindst, hvilken rolle Microsoft tiltænker distributører og forhandlere.
Hos Also Actebis mener nordisk direktør Torben Qvist, at Microsoft har vurderet, at salg gennem kanalen lige nu er den bedste måde at gøre Office tilgængelig på markedet.
"Det er klogt gjort. Microsoft tror, at det er den form for tilgængelighed, som kunderne efterspørger. Men man vil løbende se på, hvordan kunderne reagerer, og jeg tror ikke vi har set den endelige model for salg af de forskellige Office-produkter," siger Torben Qvist.
Læs mere: