Outsourcing presser ansatte psykisk

Outsourcing øger risikoen for angst, stress og frustrationer hos de medarbejdere, der ufrivilligt får en ny arbejdsgiver. Stor ledighed forværrer problematikken. Virksomheder og fagforeninger anbefaler større opmærksomhed om problemet.

TDC outsourcer systemdrift til CSC ? 183 medarbejdere følger med.
SDC outsourcer finanssystemer til BluePhoenix ? 65 medarbejdere følger med. Tryg outsourcer it til CSC ? 76 medarbejdere følger med.

Outsourcingbølgen har ramt Danmark, og et stigende antal ansatte må skifte arbejdsplads, som et led i en større handel.

Psykisk pres

Det skaber psykisk pres på den enkelte, og flere undersøgelser peger på, at medarbejdere, der er blevet outsourcet, oplever frustration, stress og angst.

Hos CSC er man bevidst om den psykiske påvirkning, som medarbejderne føler, når de skal skifte virksomhed som en del af en outsourcingaftale.

Hver tredje CSC-medarbejder på nordisk plan er overtaget fra en anden virksomhed.

? Vi tager jo imod folk som i overført betydning ikke er her frivilligt. De har aldrig sendt os en ansøgning, og nogle føler sig svigtede af den virksomhed, de kom fra. Selv om det ikke er alle, der oplever problemer, tager vi alligevel en snak med folk, når de kommer. Vi gør dem opmærksomme på, at det efter en outsourcing er ganske normalt og helt okay at opleve en periode, hvor de er kede af det, frustrerede eller stressede, siger HR-direktør, Susanne Öngör.

I CSC har man af samme årsag udviklet en lang række tiltag som medarbejdersamtaler, workshops, forandringsagenter, fadderordninger og cafémøder, der skal hjælpe de nye medarbejdere på plads i virksomheden.

Roden til medarbejdernes stress, hedder ifølge erhvervspsykolog Mikkel Ejsing Jensen ?tabt omverdenskontrol?.

? Mennesker kan klare meget, hvis de føler, at de har kontrol over deres liv, men når medarbejderne følger med som en del af en aftale, føler de et tab af kontrol over deres arbejdsliv. Det fører til stress, som igen kan føre til angst og depression, siger han.

En 37-årig SAP-specialist, som ønsker at være anonym, har været igennem en outsourcing og tabet af kontrol hele to gange.

Først blev han outsourcet sammen med virksomhedens IT-afdeling til en stor leverandør som en del af en global aftale. Problemer i aftalen mellem virksomheden og outsourcingleverandøren betød imidlertid, at ordningen blev opsagt.

15 måneder efter han var kommet til det ny sted, blev han outsourcet tilbage til den virksomhed, han oprindeligt kom fra.

? De fine herrer stod først og fortalte os, hvor fantastisk den nye virksomhed var, hvor gode karrieremuligheder, vi ville få. Bagefter stod de og sagde det samme om den oprindelige virksomhed, og det havde en meget hul klang. Det er en frustrerende oplevelse, hvor det er svært at bevare motivationen. Jeg får løst de opgaver, jeg skal, men ikke meget mere, og jeg har været ude at se mig om på jobmarkedet, siger han.

Specielt meldingerne om manglende motivation nikker man genkendende til hos fagforeningen Prosa.

I 2001 gennemførte foreningen en undersøgelse om outsourcing blandt 807 medlemmer, der viste, at medarbejdere, som har været igennem en outsourcingproces, er mere tilbøjelige til at føle sig initiativløse.

Ledighed forværrer

? Der er en usikkerhed, som følger med outsourcing. Spørgsmål som: Hvilke kvalifikationer forventes det, at jeg har? Hvilken type ledelse får jeg det nye sted?, Hvor lang tid vil de have mig? Kan jeg finde mig til rette? Alle de ting kommer i spil, og det giver en enorm utryghed hos den enkelte, siger faglig sekretær Eva Christensen.

Hun peger samtidig på, at den øgede arbejdsløshed blandt it-arbejdere forværrer problemstillingen.
? Tidligere har det jo været sådan, at hvis man ikke kunne lide den virksomhed, man blev outsourcet til, kunne man bare finde et nyt job. Det er ikke tilfældet på dagens jobmarked, siger hun.

Mere fokus

Hos PA Consulting Group, mener konsulent Niels Holger Poulsen, at der generelt er for lidt fokus på de organisatoriske konsekvenser ved outsourcing.

? Der er vældig meget fokus på omkostningsniveau og på, at man kan købe sig til bedre service og ikke nok på, at det rykker ved processer og samarbejdsmønstre i virksomheden. Man ændrer situationen for de medarbejdere, der skal forlade virksomheden, og de medarbejdere der skal blive tilbage. Hvis man ikke indser, hvor stor en organisationsændring outsourcing er, så har det stressmæssige og psykiske konsekvenser for medarbejderne, siger han.

Han bakkes op af CSC?s Susanne Öngör.

? Der kan ikke komme nok fokus på de menneskelige aspekter ved outsourcing. Nøglen til en succesfuld outsourcing ligger jo hos medarbejderne og ikke i teknikken.

Denne artikel stammer fra fredagens udgave af avisen Computerworld.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere