Cloud computing er på rekordtid blevet et dominerende paradigme inden for it-drift.
Leverandørerne fortæller, at cloud computing er fremtiden.
Cloud computing vil give os besparelser, effektivisering og en mere smidig it-drift.
Med cloud computing er vi kommet et skridt nærmere realiseringen af den gamle vision om at trække på it-ressourcer som andre utilities, eksempelvis elektricitet, vand og gas.
Det er en besnærende tanke, at vores it-ressourcer på samme måde vil være let tilgængelige, at vi skruer op og ned efter behov og betaler for det, vi bruger.
Problemet med denne fremstilling er bare, at den overser de grundlæggende forskelle mellem de traditionelle utilities og it-leverancer.
Man ignorerer, at kompleks it-drift er i en evig tilstand af forandringer som følge af konstante forretningsmæssige krav fra kunderne og nye teknologiske muligheder på leverandørsiden.
Det skal ses i modsætning til de traditionelle utilities, hvor vi efterspørger de samme ydelser (rent vand og 220 volt) år efter år.
Listes ind ad bagdøren
Cloud computing er fremtiden, men... En vigtig årsag til det momentum, cloud computing oplever, er, at der allerede findes velfungerende tjenester baseret på cloud-teknologi.
Man kan sige, at cloud computing er blevet listet ind af bagdøren ved hjælp af Gmail, Dropbox og Microsoft Office 365.
Disse løsninger har givet næring til forventninger om en cloud-baseret fremtid.
Vi har jo set, at det fungerer og gør, hvad der står på boksen. Enkelt, billigt og praktisk.
Det er imidlertid også påfaldende, hvor mange historier, der drejer sig om potentialet i cloud computing - ikke de konkrete succeser fra den virkelige verden.
Der kommer små fremskridt og lige så store tilbageslag. Det er, som om udviklingen er gået lidt i stå. Hvorfor?
Derfor står cloud computing i stampe
En medvirkende årsag, til at cloud-udviklingen står i stampe, kan være, at vi i virkeligheden mangler at få belyst betydningen af de sociale relationer.
I modsætning til hvad medier og forskning afspejler, drejer cloud computing sig ikke kun om teknologi og datasikkerhed.
Den oversete og helt afgørende faktor er, hvad teknologien gør ved vores samarbejde og sociale relationer.
Hvad gør cloud computing ved relationen mellem leverandør og kunde, for hvem teknologien udgør en livsnerve?
Kompleksitet kræver mennesker
Med simple og standardiserbare ydelser såsom office- og mailfunktionalitet er der kun begrænset behov for dialog mellem leverandør og kunde.
Man køber en 'pakke' og accepterer standardbetingelserne, fordi det er godt nok, og betingelserne er acceptable.
Det ændrer sig imidlertid markant, når fokus flyttes til den mere komplekse it-infrastruktur. Her har kunderne i en helt anden grad brug for tilpasninger af systemer og integration på tværs af platforme.
Behov for erfarne folk
Her er behov for erfarne teknikere, som forstår komplekse systemer og kan lave de 'work-arounds', som indimellem er nødvendige.
Der er brug for systemfolk, som man kan ringe til, når der er 'noget' galt, og der skal findes en pragmatisk og fleksibel løsning.
Det er præcis derfor, de store outsourcing-aftaler ikke blot drejer sig om overførsel af teknologi, men i lige så høj grad om overførsel af de specialister, der kan holde infrastrukturen i gang.
Er cloud computing fremtiden?
Her lander vi så lige midt i et af tidens store teknologiparadokser.
På den ene side står en samlet it-branche og presser på for at realisere potentialet i cloud computing.
Forudsætningen for, at det kan ske, er, at den menneskelige involvering reduceres eller helt elimineres via automatiserede og standardiserede løsninger.
Kun derved kan man opnå den fleksibilitet og de besparelser, som er den primære drivkraft bag cloud-bølgen.
Over for det står en stadigt mere kompleks it-virkelighed, som hidtil har været afhængig af muligheden for menneskelig intervention og de erfaringer, som teknikere, systemfolk og it-arkitekter har samlet.
Simon Krogh er studieadjunkt på Institut for Internationale Kultur- og Kommunikationsstudier på CBS i København.
Computerworlds klummer er alene udtryk for skribentens holdninger.