Den amerikanske IT-gigant Hewlett-Packard (HP) er på jagt efter nye markeder og tager derfor kampen op med eksempelvis Xerox, Canon og Ricoh på markedet for kopimaskiner til større virksomheder.
Hidtil har HP satset på kombinerede printere og kopimaskiner til privatmarkedet, men med den nye produktgruppe vil HP for alvor træde ind på erhvervsmarkedet.
Ifølge det amerikanske nyhedsbureau AP præsenterede HP den nye produktgruppe i går.
85 sider i minuttet
HP's kopimaskiner ligger i den dyre ende af skalaen med priser fra 110.000 kroner til 230.000 kroner per styk. Til den pris får virksomhederne en kopimaskine, der printer op til 85 sider i minuttet.
Ifølge George Mulhern, vicedirektør i HP's printdivision, kan kunderne vælge, om de vil betale fuld pris for kopimaskinen eller leje den af HP.
Hvis det sidste er tilfældet, kan virksomhederne ifølge HP skære omkostningerne på printbudgettet med 30 procent.
Ifølge selskabet bruger det gennemsnitlige amerikanske firma omkring 5.000 kroner om året per medarbejder til kopier, hardware, papir, blæk og vedligeholdelse.
HP med digitalt pen og papir
Virksomheds-printere var ikke HP's eneste nye produkt-præsentation i går, da IT-giganten også benyttede lejligheden til at præsentere et digitalt pen og papir-system, der er møntet på virksomheder, som arbejder meget med standardformularer på papir. Eksempelvis forsikrings- og hospitalsbranchen.
Systemet koster omkring 280.000 kroner og kan håndtere op til 200 formularer om dagen, siger George Mulhern til AP.