Det canadiske Blackberry-firma Research In Motion (RIM) har fremlagt endnu et katastrofe-regnskab. I fjerde kvartal har selskabet tabt 125 mio. dollar og omsætningen er faldet med 25 pct. til 4,2 mia. dollar. Resultatet er dårligere end det, analytikerne havde forventet, og det fik hurtigt aktiekursen til at styrtdykke torsdag aften.
Den nye tyske chef for RIM, Thorsten Heins, har varslet et strategiskifte for at redde selskabet. RIM vil nu nedprioritere sin privatkunde-forretning og fokusere på erhvervs-markedet.
"Vi planlægger at lægge fokus på salget til erhvervskunder, hvor vi allerede har en ledende position," lyder meldingen fra Heins, der har en fortid hos Siemens.
RIM har uden held forsøgt at konkurrere med Apple og Googles Android på smartphone-markedet til private brugere. Men Blackberry-enhederne er stadig populære i mange virksomheder.
Tendensen er dog, at mange medarbejdere tager deres egne mobile enheder med på arbejde - et fænomen, der også betegnes som BYOD (Bring Your Own Device). Her er det typisk iPhone og Android-enheder, der dominerer.
Dermed er RIM også under pres i virksomhederne. Apple har solgt 37 millioner iPhones i det seneste kvartal og det svarer til RIMs salg af Blackberry-enheder i de sidste tre-fire kvartaler.
I lang tid ignorerede RIM trenden mod touchscreen-telefoner og satsede i stedet på sine klassiske modeller med lille skærm og komplet tastatur.
Canadierne har heller ikke haft succes med at etablere deres Playbook-tablet som konkurrent til iPad fra Apple. Den bliver nu solgt til en pris, der ligger under produktionsprisen. Der er kun solgt en halv million Playbooks i sidste kvartal, mens Apple har solgt 15,4 mio. iPads i samme tidsrum.
Heins satser stort på det næste operativsystem Blackberry 10, der trods flere forsinkelser skulle være klar inden slutningen af året. Nu skal RIM genvinde sin stærke position på erhvervsmarkedet og udvikle nye produkter og services til de 77 millioner Blackberry-kunder.