Med et 2011-overskud, der er tredoblet i forhold til 2010 er direktør Jakob Knuttsøn fra den københavnske forhandler Softcom Solutions en stolt mand. 2,4 millioner kroner før skat ligger på bundlinjen for 2011 mod 740.000 kroner i 2010.
"En af årsagerne til, at vi har oplevet vækst i omsætning og overskud, er, at vi ikke har haft en frivillig kundeopsigelse de sidste tre år. Vi har en meget høj grad af kundeloyalitet," siger han.
Noget han blandt andet tilskriver Softcoms forretningsmodel, som handler om at være total-leverandør, men på fleksible præmisser. For eksempel leverer Softcom mange modeller med hostede løsninger.
"Vi gør det simpelt for kunden at forstå. Vi fortæller dem, at når man får det og det setup, så koster det x antal kroner om måneden. Netop den simple model, tror jeg er en del af vores succes," lyder det fra Jakob Knutssøn.
Forretningsmodellen ligner meget cloud, men Jakob Knuttssøn foretrækker at kalde den pay-as-you-go. For som han siger, så er cloud blevet et meget udvandet begreb. Det han fokuserer på, er en forretningsmodel, der tilbyder det, kunderne efterspørger.
"Vi tager kundernes parti. Selv om cloud er en del af vores løsning, så er det ikke det, vi fokuserer på. Hvis det giver mening, og kunden efterspørger det, sætter vi gerne en Office 365-løsning op. Men mange gange er det slet ikke cloud kunderne vil have, men derimod en hostet løsning," siger han.
Samtidig afslører han, at nogle af de kerneteknologier, som Softcom Solutions selv benytter, når de skal levere løsninger til kunder, er cloud-baserede. Især det danskudviklede administrationsprodukt Panorama9.
Men det kommer nok heller ikke som en overraskelse for folk, der kender til Softcom Solutions historie.
I dag er Jakob Knutssøn kommet ind som medejer og styrer butikken i det daglige. For ham er det vigtigt at fremhæve, at hvor forretningsmodellerne og teknologierne forandrer sig, så bygger Softcom Solutions succes på det gode forhold til kunderne.
"Det handler som service. Det er kernen i vores succes. For ti år siden forsvandt der lige så mange kunder, som der kom ind. Nu kommer kunderne ind og bliver. Det er de værdier, vi bygger vores firma på i takt med, at vi samtidig følger kunderne og ændrer forretningsmodellen til pay-as-you-go," konstaterer han og forsætter.
"Nu har vi setuppet på plads. Derfor tror jeg på, at vi fortætter de gode takter både på overskud og vækst også næste år."