Windows Azure blev natten til onsdag ramt af et større nedbrud, som medførte at tjenesten var nede store dele af dagen. Det skriver digi.no. Microsoft forsøgte at løse problemet med en fejlrettelse om formiddagen, men det gjorde kun problemet endnu værre.
I første omgang var det kun Windows Azure Service Management, der var utilgængelig, men senere forsvandt også andre dele af cloud-platformen. Først senere på dagen kørte alt igen normalt.
Nu har Microsoft leveret en forklaring i et blogindlæg. Den forklarer at problemerne skyldes en softwarefejl, som har forbindelse til skudåret. Windows Azure kunne altså ikke klare skiftet til den 29. februar.
Microsoft fortæller også, at problemerne hurtigt blev løst med en opdatering for nogle kunder, mens andre brugere fortsat ikke har fuld adgang til tjenesten.
Samtidig lover Microsoft at man arbejder på højtryk for at genoprette den fulde funktionalitet i skyen.
Men verdens største softwarefirma må altså indrømme, at man åbenbart har glemt at tage højde for den ekstra skuddag, som dukker op hver fjerde år.