Har du aldrig hørt om Pinterest? Bare rolig. Du kommer til at høre meget mere om det sociale netværk i den kommende tid. I USA er Pinterest allerede udråbt som The Next Big Thing. Ifølge Techcrunch har Pinterest nået 10 millioner månedlige unikke brugere hurtigere end noget andet websted nogensinde - selv Facebook, Twitter eller Google voksede ikke så hurtigt i starten.
Det er ikke slet ikke så dårligt, for Pinterest er stadig i en lukket betafase, hvor man behøver en invitation for at komme ind og bruge tjenesten. Ifølge en historie på GigaOm kommer der allerede flere henvisninger gennem Pinterest end gennem Google+.
Men hvad er det så, der gør dette sociale netværk så specielt? Og hvorfor er det især unge kvinder, der er de mest aktive brugere?
Pinterest kan bedst beskrives som "visuelle bogmærker". Det bruger et lille bookmarklet i browseren - ligesom Instapaper, Tumblr og Delicious - som gør det muligt at "pinne" ethvert billede fra nettet på din væg.
Det geniale er, at Pinterest automatisk viser en oversigt med alle billeder på den pågældende side, når du klikker på "Pin It" knappen. Her kan du så vælge det ønskede billede, der bliver slået op på din væg.
Andre brugere kan så "repinne" billedet på deres væg og de billeder som har fået flest "repins" bliver fremhævet på særlige temasider.
Det bliver typisk brugt til at samle billeder fra netbutikker med mode, møbler og andre ting, som brugerne har lyst til at købe. Hvis man f.eks. planlægger et bryllup kan man hurtigt samle en liste med ting - og det forklarer måske også, hvorfor det især er unge kvinder der bruger Pinterest.
Ifølge The Atlantic er der faktisk fem kvinder for hver mand på tjenesten.
Der er flere andre ting, som gør det sociale netværk interessant. I den seneste investeringsrunde har Pinterest modtaget omkring 150 millioner kroner, og de fleste af pengene kommer fra et af de mest berømte venturefirmaer, Andreessen Horowitz.
Pinterest tjener allerede penge på de produkter, som brugerne linker til, og firmaet har dermed hurtigt fundet en fungerende forretningsmodel.
Men ophavsretten kan blive et problem for Pinterest. Det er slet ikke sikkert, at man overhovedet har lov til at tilføje det pågældende billede til sin væg. Nu har netbutikker sikkert ikke noget imod den gratis reklame. Men fotografer, kunstnere og andre er måske ikke så vilde med, at deres billeder bliver "pinned" på Pinterest.
I USA falder det sandsynligvis inden under reglerne for "fair use" og brugerne behøver ikke frygte et stort erstatningskrav. Men det er uklart, om det også er tilladt under de europæiske copyright-regler.