Vi kender alle de firkantede QR-codes, som indeholder informationer der kan udlæses hvis man tager et billede af dem med sin smartphone. Det næste kan blive lyd-tags - det er højfrekvente lydsignaler, som ikke kan høres med det menneskelige øre.
Et amerikansk start-up kaldet SonicNotify vil integrere disse lyd-tags i musikoptagelser. Hvis man starter den tilhørende applikation på sin smartphone og spiller musikken, bliver lyd-taggen registreret af programmet.
Det kan så betyde at smartphonen åbner en webside, spiller en video, viser en placering på et kort eller noget helt andet.
Wired fortæller historien om SonicNotify og den nye teknologi. Firmaet forhandler angiveligt med Lady Gaga, som måske vil bruge lyd-tags til sine koncerter. Her er ideen så, at koncertgængerne kan downloade applikationen og bruge lyd-tags til at aktivere særligt indhold på telefonen.
"Det overfører en lyd med høj frekvens gennem højtalerne - vi kan ikke høre denne frekvens men smartphones kan, så vi kan låse indhold op til live-events, tv-shows og på nettet," siger Jesse Israel fra Cantora Records + Labs, der har investeret i SonicNotify.
Teknologien skal bruges under modeugen i New York, hvor der bliver overført billeder af modellerne direkte til gæsternes smartphones. En anden mulighed er, at koncertgængere kan stemme om hvilke sange kunstneren skal synge på scenen.
Der er også mulighed for, at hver højtaler kan overføre en forskellig tone, så man kan aktivere forskelligt indhold alt efter hvor modtageren befinder sig i en koncertsal.
"Vi kan ramme de enkelte sektioner med forskellige frekvenser, så sektion C's telefoner bliver til lilla hjerter, mens sektion F på den anden side har røde firkanter," siger Israel.
Man kan selv afprøve konceptet med applikationen Sonic Experiences.