Mobiltelefoner er for skrøbelige og fyldt med fejl. Det mener flere skandinaviske elektronikkæder, der beder mobilproducenterne om forbedre kvaliteten kraftigt, hvis kunderne skal blive tilfredse.
I Norge har de to store elektronikkæder Elkjøp og Expert lavet deres egen liste over alt det, mobiltelefoner ikke kan tåle.
Nogle mobiler kan eksempelvis ikke klare turen fra et koldt til et varmt rum uden at gå i stykker.
Informationschefen for Elkjøp, Scott Engebrigtsen, kalder mobiltelefoner for skrøbelig fin-elektronik pakket ind i plastic.
De mange fejl og den dårlige holdbarhed får de skandinaviske elektronikforhandlerne til at kræve, at mobilproducenterne tydeligt forklarer, hvad en mobiltelefon kan holde til, når de præsenterer modellen.
De er trætte af, at mobilkunder i hele Skandinavien vender tilbage til butikkerne med fejlbehæftede mobiltelefoner. Kunderne bliver sure, når de får at vide, at de desværre ikke kan få en ny telefon, fordi de har brugt den forkert.
Flest fejl på Nokia-telefoner
I Norge er der fejl på op mod hver tredje mobiltelefon, og det ser ud til, at situationen er den samme herhjemme.
- Vi oplever det samme i Danmark som i Norge, hvor der er en uhørt dårlig kvalitet på nogle mobiltelefoner, siger Jaan Ivar Semlitsch, direktør for Expert i Danmark, til Politiken søndag.
Ifølge Elkjøps og Experts liste skal man satse på mobiler fra Samsung og Panasonic, der har absolut færrest fejl. I den anden ende kommer Nokia ind på en klar sidsteplads.