Uddannelsesinstitutioner lokker med gode job i spilbranchen til folk, der tager multimedieuddannelser, og forskere skriver tykke rapporter om computerspils indvirken på børn og unge.
Men de virksomheder, som tjener til det daglige brød i branchen, er sjældent involveret i at definere uddannelser eller forskning. Det håber spilproducenterne IO Interactive, Deadline Games og ITE at lave om på.
De vil være med til i højere grad at sætte dagsorden for emner, der omhandler deres forretning, og har derfor dannet en brancheorganisation.
Spilproducenterne får en afdeling under Producentforeningen, som ellers har henvendt sig primært til tv- og filmproducenter.
Vil selv definere branchens behov
Et af de første indsatsområder bliver uddannelses-området.
- Det er svært at rekruttere gode folk, for ofte mangler de overbygninger, som henvender sig til computerspilbranchen. Og branchen vil nu gerne have en fælles holdning til de her ting, siger souschefen i Producentforeningen, Malene Rafn.
Et af de første initiativer er derfor at se på uddannelsestilbuddene herhjemme og få defineret nogle ønsker fra branchen selv.
Malene Rafn mener, at spilproducenterne indtil videre har været for dårlige til at gøre opmærksom på sig selv, også i politisk regi. Der skal blandt andet sættes fokus på branchens økonomiske rammer. Eksempelvis er de fonde under EU, som medievirksomheder kan søge midler fra, ikke gearet til virkeligheden i spilproducenternes forretning.
- De er bygget op omkring tv- og filmproduktion, og det er en forskellig forretning fra vores. Derfor vil vi komme med til, hvordan ansøgningsreglerne kan justeres, siger Malene Rafn.