Salget af mobiltelefoner med kamera er steget 166 procent fra første til andet kvartal på markeder i Europa, Mellemøsten og Afrika.
Det skriver IDG News Service, som henviser til en undersøgelse fra analyseselskabet Canalys i Storbritannien.
I andet kvartal købte først og fremmest europæerne 3,8 millioner kamera-telefoner. Nokia sidder på den største markedsandel med knap 43 procent, mens Sony Ericsson har 22 procent. På de næste pladser i tæt kapløb kommer Samsung, Sharp og Panasonic.
Salget støttes af, at en række mobilselskaber håber at tjene godt på billedbeskeder og derfor har givet store tilskud, så prisen på de ellers dyre kameratelefoner bliver holdt nede i butikkerne.
Men Canalys advarer om, at mobilproducenterne og mobilselskabnere bør time deres produkter og ikke undervurdere varemærkernes betydning.
Ifølge analytikerne var manglen på en kompatibel Nokia-telefon ved lanceringen af det britiske selskab Hutchisons 3G-netværk først på året sandsynligvis medvirkende til, at tilmeldingen blev lavere end forventet, skriver IDG News Service.