Online-annoncemarkedet har allerede i et par år skrantet voldsomt, og derfor kan det virke som en dristig satsning at starte et nyt web-reklamebureau.
Men det gjorde Claus Engell, Alan Schou og formanden for Foreningen af Danske Internetmedier, Christian Peytz, da TDC sidste år nedlagde Opasia som selvstændig forretning og dermed den web-salgsafdeling, hvor de alle arbejdede indtil for godt et år siden.
De foreslog TDC en "management buy-out lignende aftale", som administrerende direktør i Netvertiser, Claus Engell, udtrykker det.
Dermed fik Netvertiser fra dag ét sin gamle arbejdsgiver som kunde, og siden er blandt andre Yahoo og Bilpriser.dk kommet til.
Ingen problemer i bagagen
Claus Engell mener selv, at Netvertisers fordel ligger i, at selskabet ikke har udenlandske moderselskabers problemer med i bagagen. Det siger han med henvisning til konkurrenter som nu hedengangne 24/7 Media og det hårdt pressede Adlink, der fik et tab på næsten ni millioner kroner sidste år.
- Vi har haft fuldstændig frihed til at vælge systemer, såvel teknisk som økonomisk, siger Claus Engell.
Han fremhæver, at reklamenetværkene i deres iver for at skabe volumen fik selv helt små websteder uden en stærkt defineret brugergruppe med på kundelisten.
- Vi har sagt nej til en masse små websteder, med mindre de som Bilpriser.dk har en helt defineret målgruppe. Og der sælger vi kun til de store bilmærker, siger Claus Engell.
Han medgiver dog, at netreklamer stadig er købers marked, og at også Netvertiser har måttet ud i priskrige for at holde skansen. Men med TDC-webstederne og Yahoo i stald er han fortrøstningsfuld, og samtidig arbejdes der på nye måder at præsentere reklamer for brugerne.
Reklame-trafikken ind på portalerne
En salgsmodel, som Netvertiser forventer sig meget af, er netop blevet lanceret på Yahoo.dk. Her står Netvertiser for såkaldte "indholdsbaserede annoncøraftaler", hvor en annoncør betaler for at stille noget kommercielt indhold til rådighed.
Det betyder blandt andet, at Netvertiser hoster og redigerer indhold fra jobportalen Stepstone i sit eget content management-system, hvorefter indholdet præsenteres i et vindue på Yahoo.dk.
- Det er den omvendte tankegang: I stedet for at reklamerne leder brugerne væk fra portalen til reklame-websteder, leder vi trafikken ind i portalen, forklarer Claus Engell.
Netvertiser har som nævnt tidligere direktør for TV2 Interactive og TDC Online samt formand for netmediernes sammenslutning FDIM, Christian Peytz, i ejerkredsen. Han er også formand for selskabets bestyrelse. Samtidig har Netvertiser for nylig hyret Thomas Hartmann fra Danmarks største mediebureau, OMD.