TDC-folk går solo med reklamenetværk

Tre tidligere Opasia-medarbejdere har startet deres eget bureau, hvor de formidler net-annoncer. Med formanden for Foreningen af Danske Internetmedier, Christian Peytz, for bordenden i bestyrelsen satser Netvertiser på at bringe reklametrafik ind på portalerne.

Online-annoncemarkedet har allerede i et par år skrantet voldsomt, og derfor kan det virke som en dristig satsning at starte et nyt web-reklamebureau.

Men det gjorde Claus Engell, Alan Schou og formanden for Foreningen af Danske Internetmedier, Christian Peytz, da TDC sidste år nedlagde Opasia som selvstændig forretning og dermed den web-salgsafdeling, hvor de alle arbejdede indtil for godt et år siden.

De foreslog TDC en "management buy-out lignende aftale", som administrerende direktør i Netvertiser, Claus Engell, udtrykker det.

Dermed fik Netvertiser fra dag ét sin gamle arbejdsgiver som kunde, og siden er blandt andre Yahoo og Bilpriser.dk kommet til.

Ingen problemer i bagagen

Claus Engell mener selv, at Netvertisers fordel ligger i, at selskabet ikke har udenlandske moderselskabers problemer med i bagagen. Det siger han med henvisning til konkurrenter som nu hedengangne 24/7 Media og det hårdt pressede Adlink, der fik et tab på næsten ni millioner kroner sidste år.

- Vi har haft fuldstændig frihed til at vælge systemer, såvel teknisk som økonomisk, siger Claus Engell.

Han fremhæver, at reklamenetværkene i deres iver for at skabe volumen fik selv helt små websteder uden en stærkt defineret brugergruppe med på kundelisten.

- Vi har sagt nej til en masse små websteder, med mindre de som Bilpriser.dk har en helt defineret målgruppe. Og der sælger vi kun til de store bilmærker, siger Claus Engell.

Han medgiver dog, at netreklamer stadig er købers marked, og at også Netvertiser har måttet ud i priskrige for at holde skansen. Men med TDC-webstederne og Yahoo i stald er han fortrøstningsfuld, og samtidig arbejdes der på nye måder at præsentere reklamer for brugerne.

Reklame-trafikken ind på portalerne

En salgsmodel, som Netvertiser forventer sig meget af, er netop blevet lanceret på Yahoo.dk. Her står Netvertiser for såkaldte "indholdsbaserede annoncøraftaler", hvor en annoncør betaler for at stille noget kommercielt indhold til rådighed.

Det betyder blandt andet, at Netvertiser hoster og redigerer indhold fra jobportalen Stepstone i sit eget content management-system, hvorefter indholdet præsenteres i et vindue på Yahoo.dk.

- Det er den omvendte tankegang: I stedet for at reklamerne leder brugerne væk fra portalen til reklame-websteder, leder vi trafikken ind i portalen, forklarer Claus Engell.

Netvertiser har som nævnt tidligere direktør for TV2 Interactive og TDC Online samt formand for netmediernes sammenslutning FDIM, Christian Peytz, i ejerkredsen. Han er også formand for selskabets bestyrelse. Samtidig har Netvertiser for nylig hyret Thomas Hartmann fra Danmarks største mediebureau, OMD.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere